Stor pågang til nytt ølstudie

Stor pågang til nytt ølstudie

Tidligere i år annonserte Fagskolen i Viken deres nye studie, kalt «Produksjon av øl, mjød og sider». Dette er det første i sitt slag i Norge, og er et initiativ fra skolen tidligere kjent som Norsk Reiselivsfagskole i Geilo, nå en del av Fagskolen i Viken. 1. februar åpnet søknadsprosessen gjennom Samordna Opptak, og faglig leder ved Fagskolen Viken, studiested Geilo kan melde om god søking for det ferske studiet.

– Dette ser veldig lovende ut, og vi har 24 søkere allerede. 18 av disse har har fått akseptert studieplass, og med totalt 30 studieplasser er det bare å løp å søk, sier en engasjert Kyrre Romuld til Ølportalen.

Mye har også skjedd siden første annonsering, og alle studiesamlingene har nå blitt satt opp for studentene. Studiet som gir 30 studiepoeng inkluderer samling i Geilo og Hardanger, med tett samarbeid med lokale aktører rundt sider produksjon. Det blir tur til University of Copenhagen i Danmark for dypere innføring i brygging i samarbeid med Bryggerihøyskolen, der blant annet master brewer Kim Lou Johansen skal dele av sin kunnskap med studentene. I tillegg blir det en samling i Oslo med fokus på event og opplevelse, samt en egen samling rundt mat og drikke på Vestlia Resort på Geilo.

Fra pilotbryggeriet til The Scandinavian School of Brewing i København, et av samlingsstedene til studiet.

– Dette studiet favner bredt, og har kommet til gjennom gode innspill fra bransjen og i det som er den faglige profilen i skolens tilbud på Geilo, sier Romuld. I dette studiet vil studentene få en innføring produksjon, produktutvikling, opplevelsesdesign, formidling, historiefortelling, etablering, markerdsføring og lovverk. Og aller viktigst, sammenhengen mellom disse, sier en engasjert Romuld.

Mellom samlingene blir det gjennomføring av digital undervisning, noe skolen har god erfaring med da de har hatt over 1600 studenter på digitale kurs gjennom pandemien. Her vil erfarne mentorer følge opp studentene med blant annet brygging, fermentering, smak og produktutvikling.

Studiet har satt aktuelle søkere til målgrupper som ansatte i HORECA, bryggerier, småskalaprodusenter og reiselivsarbeidere, og ut fra foreløbig studieplan vil dette favne store deler av drikkevarebransjen. Med temaer som opplevelsesutvikling, eventplanlegging, markedsføring, historiefortelling og nettverking innen mat- og drikkevarebransjen som noen av temaene, kan dette studiet bli en viktig del av utviklingen i øl-Norge i årene som kommer.

Mer informasjon om studiet her: Øl-, mjød- og siderproduksjon | Fagskolen Viken
(fagskolen-viken.no)

Og søking her: Fagskole – Slik søkjer du studieplass – Samordna opptak

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke vises