Miljøsvinet Ringnes
For tre år siden byttet Ringnes ut emballasjen på sekspakningen til Carlsberg-ølet.
Først nå får de kritikk for å ha gjort det.
Det startet egentlig ganske bra; i 2018 rullet Ringnes ut mer miljøvennlig emballasje på Carlsberg, såkalt snap-pack, hvor papp eller plastomslag ble byttet ut med små limpunkter som holdt boksene sammen. Man ville spare miljøet for 17 tonn plast i året. På sikt: over 200 tonn plast. Om forbrukerne omfavnet miljøløsningen, vel og merke.
Det gjorde de ikke. Nøyaktig hvorfor kan man bare spekulere i, men Ringnes på sin side mener at alkoholreklameforbudet kan ha hatt en medvirkende årsak, da de hverken fikk annonsert at dette var nytt og innovativt for drikkevarebransjen, bedre for miljøet eller hvordan man brukte den nye løsningen for litt sidrumpa folk som syns forandringer er kronglete. Og det er mange av oss…
Det var også justeringer på designet på boksene, men ølbokser i grønt og hvitt med sløyfende bokstaver er og blir forbundet med Carlsberg. Så mye så at mang en forbruker har jekket seg en alkoholfri øl fra det danske bryggeriet.
Så var det ikke dejligt å være dansk i Norge når den miljøvennlige snap-pack emballasjen kom allikevel; ølet ikke var dansk. Oppskriften og eierskapet var det samme og så dansk som røde pølser og fem og en halv fjers. Men ølet ble nå produsert i Polen. Fordi det var der denne unike limpistolmaskinen for sekspakninger (godt.no mener at det som gjør en ‘six-pack’ til en six-pack er emballasjen, ikke at det er seks enheter i pakken) var installert og ville nå sende snap-six-packs med øl til prøveprosjektene i Norge og Stor-Britannia.
Og når man nevner miljø, er det argusøyne på alle punkter, så transport fra Polen i en prøveperiode ble markert i flere mediehus. Bare for å dra frem enda en nyhetssak om at ethvert forsøk på å forbedre miljøet, spesielt fra gigantkonsern, skal kritiseres slik at den negative omtalen skader forsøket mer enn det miljøvennlige aspektet i det kortsiktige prøveprosjektet eller den hele, langsiktige løsningen.
Hadde Ringnes installert denne limmaskinen på Gjelleråsen, ville media nok funnet en vinkling som forklarte at installeringen og oppstartsproblemene var større enn om Ringnes bare hadde, tja feks importert sekspakningene fra Polen, der de allerede hadde en slik maskin installert.
For det trykker på skoen der også. Når det miljøvennlige initiativet får negativt presse fordi det er kortsynt og sensasjonspreget journalistisk arbeid ute og går. For når den miljøvennlige løsningen på lang sikt, blir ødelagt av pressens sensasjonsjournalistikk under en kort innkjøringsperiode, da taper alle på det, men spesielt miljøet. For etter de negative oppslagene rundt importen fra Polen, sank salget ytterligere.
«De bør både jobbe hver for seg, for å finne gode og bærekraftige løsninger, slik som Ringnes forsøkte å gjøre, og så bør de jobbe sammen som bransje for å finne en felles løsning på problemet» sier Truls Gulowsen, sjef i Naturvernforbundet til artikkelen i godt.no.
Uten at det legges frem at Carlsberg har jobbet med en flaske laget av trefiber der innsiden har en plantebasert plastfilm, som allerede kunne fått flere aktører med på å introdusere laget, et prosjektet som er kritisert for å ha hundre ganger mer Co2-utslipp enn resirkulerbar plast.
Så på den ene siden er plast uansett plast, men løsningene man har jobbet med slipper ut mer Co2. Så da får man servert kritikk for å prøve, ser det ut til å være praksis for.
Etter at prøveprosjektet ikke fungerte, pga et markant fall i salget, var det tilbake til plast- og pappomslag. Så da satte Ringnes seg et nytt miljømål: kutte plastforbruket med 1000 tonn innen 2025. De har kommet litt over halvveis, med 548 tonn mindre plastforbruk. Noe som burde i det minste gitt et erkjennende nikk, men det er altså mer viktig å påpeke at de kunne ha spart 1190 tonn plast fra 2019 til 2025 om de hadde fulgt planen om å innføre snap-pack på alle sine produkter.
Og journalisten glemmer det faktum at om Ringnes selger 15% mindre av samtlige produkter, vil mengden plast som kunne blitt redusert, derfor også redusert. Og dermed økt for de produsentene som ikke har slike miljøvennlige løsninger.
Ved at media konstant leter etter feil med skylapper for øynene, sikter man feil og ender opp med å skyte seg i både foten, kneet og ansiktet. For om man vil finne feil, så gjør man det, men da burde man også ta et steg tilbake og se det store bildet.
Når Ringnes ville prøve dette ut med en veldig progressiv tanke om å innføre snap-pack på alle produkter innen så kort tid som tre år, burde media og miljøorganisasjonene sett det store bildet. Ikke fokusert på at et eneste produkt kom fra Polen i prøveperioden, men heller løftet frem det miljøvennlige aspektet i hele prosjektet.
DA hadde trolig Ringnes kuttet mer enn de 1190 tonn med plast frem til 2025 de håpet på for hele produksjonen sin. Da hadde de hatt limmaskinen på Gjelleråsen og ikke lenger tenkt på plast- eller pappomslag, ei heller importøl fra Polen.
Så hadde de hatt en fjær i hatten mens de fortsatte med å finne nye, innovative og miljøbesparende løsninger.
Nå er snap-pack et nedlagt prøveprosjekt som fikk absolutt aller mest negativ oppmerksomhet. Selv tre år etter at prosjektet ble kuttet ut!
Jeg applauderer Ringnes og Carlsberg for forsøket. Og skammer meg fordi de som prøver å gjøre noe stort, skal rives ned og kritiseres for forsøket av de som burde ha løftet slike prosjekt opp og frem.
Fortsett miljøengasjementet både i Ringnes og Carlsberg og jeg ønsker dere bedre pressedekning neste gang. Kanskje vi kan ta ut «som bransje» og bytte «de» til «vi» fra Naturvernforbundets sjef sitt sitat og sagt «så bør vi jobbe sammen for å finne en felles løsning på problemet».
Det hadde vært noe det..
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer