Vinmonopolets lanseringsplan for første halvår 2023
Her får du en oversikt over Vinmonopolets lanseringsplan for første halvår.

@Vinmonopolet
Lanseringsplanen 2023-1 er tilpasset sesonger, trender og utviklingen i salget. Målet er at sortimentet vårt skal dekke faktisk og forventet etterspørsel fra alle våre kunder. Samtidig skal lanseringene skape valgmuligheter og konkurranse innenfor de ulike varegruppene og prissegmentene. Vi skal nå alle kundesegmentene våre med relevante nye produkter.
Sortimentet og lanseringsplanen bidrar på denne måten til å bringe Vinmonopolet enda nærmere vår visjon om å være «ønsket av alle».
Trender
Vi følger handlemønsteret til Vinmonopolets kunder tettere og mer strukturert enn noen gang, og i kjølvannet av koronapandemien har vi gjort en oppdatering av hovedtrendene vi baserer oss på i sortimentsarbeidet vårt. De første seks er relativt uforandret, mens en sjuende trend har gjort seg gjeldende i økende grad:
- Det kjente og kjære – vi ser økt salg av vin fra områder som Bordeaux, Burgund, Rioja og Piemonte; og øl som IPA og lys lager. Forsterket oppmerksomhet rundt vinkurs, vinsamling, auksjoner, podcaster og vingrupper i sosiale medier
- Utvidet vinverden – klimaendringer og teknologisk utvikling åpner for nye og glemte vinområder og vinstiler, som Norden og Øst-Europa. Økt interesse og anerkjennelse for engelsk musserende og land som Hellas, Libanon m.fl.
- Alternativemballasje– vekst for pouch, PET-flasker med pant, vin på metallboks. Norske forbrukere er åpne for mindre formater, «enkeltporsjoner» og nye, innovative emballasjetyper
- Produktermedenhistorie– involverte kunder ønsker sporbarhet og etikk, og er opptatt av tradisjonelle, lokale og kortreiste produkter. Norske og nordiske produkter omfattes av dette, men også vinland og -områder som blir forbundet med noe «ekte» og «opprinnelig»
- Grønnklode– engasjement rundt klima og miljø, CO2-avtrykk og lett emballasje. Økt oppmerksomhet rundt økologisk, biodynamisk og naturvin
- Sunn kropp – kunder velger produkter med lavere sukkerinnhold, uten tilsetninger, naturvin og vegansk. NoLo-trenden rommer lavalkohol og alkoholfritt. Produkter med tilsetninger som lover helsegevinst ser ikke ut til å treffe vårt marked i samme grad som i andre markeder
- NY: De unge, urbane – I bynære strøk velger unge vininteresserte i økende grad oransjevin, naturvin, petnat og saftige rødviner. Sake, sider, fruktvin og surøl med håndverkspreg er også en del av samme trendbilde. Dette er betalingsvillige kunder som er opptatt av mat og drikke, men i en mer uformell og global kontekst enn tidligere generasjoner. De setter umiddelbar nytelse og sosiale måltider fremfor lagringsvin og Michelin-stjerner.
Bærekraft
Vinmonopolet ønsker å være en foregangsvirksomhet på samfunnsansvar og bærekraft. Dette er en ambisjon som deles av vår eier staten ved Helse- og omsorgsdepartementet, og i økende grad noe kundene våre forventer av oss.
Anstendig arbeid
Vi ber om sertifiserte produkter fra kjente internasjonale merkeordninger som Fairtrade og Fair for Life. Vi fortsetter dessuten å løfte fram kravet om fri organiseringsrett for arbeidere i Sør-Afrika, og setter igjen søkelyset på ansvarlig rekruttering og anstendige arbeidsforhold i landet vi selger mest vin fra: Italia. De etiske kravene om dette i vår Code of Conduct ligger til grunn for alle land, men for spesifikasjonene fra Italia og Sør-Afrika krever vi en ytterligere bekreftelse på at disse forholdene er i orden. Målet er å bidra til å sette temaene på dagsorden i viktige vinland der risikoen er høy.
Klima og miljø
I noen av spesifikasjonene ber vi om produkter som er sertifisert bærekraftige i opprinnelseslandet.
På emballasjesiden har vi i mange år stilt krav til lettvektemballasje på alle vinspesifikasjoner under 150 kroner, og dette fortsetter vi naturligvis med. I tillegg ber vi denne gangen om lettvektsemballasje på en rekke spesifikasjoner også over 150 kroner. Utover dette etterspør vi produkter med ulike bærekraftige elementer der det er mulig.
Produktemballasje utgjør den klart største målbare delen av vårt CO2-fotavtrykk, og vi fortsetter arbeidet for å redusere emballasjevekten. En lang rekke anbud inneholder krav om lettvektsflasker, PET, aluminiumsboks, pouch og/eller bag-in-box. Takket være gode innspill og verdifull informasjon fra bransjen har vi også denne gangen laget egne spesifikasjoner for resirkulerbar bag-in-box og pouch, samt PET-flasker som ikke bare er pantbare, men også inneholder en høy andel resirkulert materiale. Merk at disse lanseres først i juli, for å gi produsenter og grossister best mulig tid til å skaffe og produsere emballasjen.
Som alltid oppfordrer vi våre leverandører om å levere produkter i klimasmart forpakning der det er mulig, og det er gledelig å se stadig flere flasker med lavere vekt og mer resirkulerbare BiB-er. Det er også svært positivt at et økende antall produkter i hyllene våre får pantemerke.
Overflødig emballasje i form av esker eller rør rundt flaskene er negativt for både klima og miljø. Vi stiller nå et nytt krav i lanseringsplanen: Alt brennevin under 700 kr skal sendes fra opprinnelsesland uten slik ytre emballering (rør/eske). Dette gjøres for å redusere mengden avfall, og redusere klimabelastningen. Prisgrensen justeres ut fra normvolum, se terminologilisten for mer informasjon.
Vinmonopolet oppfordrer til at alle produkter merkes i henhold til den nordiske merkeordningen for avfallssortering der det er mulig – både nye lanseringer og eksisterende produkter. I noen spesifikasjoner er dette nevnt spesifikt. Merk at dette er en oppfordring, og ikke et krav.
Presiseringer
Når begrepet «simultanlansering» benyttes i en spesifikasjon, betyr det at vi stiller krav om at begge emballasjetypene/flaskestørrelsene som etterspørres må leveres for lansering. Dersom spesifikasjonen for eksempel ber om «Simultanlansering av 75 cl flaske og 150 cl pouch», og man ikke kan levere 150 cl pouch, blir tilbudet avvist. «Mulig simultanlansering» betyr derimot at det er mulig å levere bare den opprinnelige emballasjetypen/flaskestørrelsen.
Når begrepene «Basis, mulig parti» eller «Parti, mulig basis» brukes i en spesifikasjon, betyr dette at Vinmonopolet kan velge å lansere produkter i ett av de angitte utvalgene, eller begge. Ved innlevering av tilbud er det mulig for grossist å reservere seg mot lansering i henholdsvis basis- eller partiutvalget, eller tilby differensiert pris på basis- og partilansering.
Mer informasjon om våre spesifikasjoner og lanseringsplanen
- I terminologilisten har det kommet nye presiseringer og endringer. Blant dem er begreper som «førstevin» og «uten ytre emballering». Vi oppfordrer derfor alle til å oppdatere seg på ny og eksisterende terminologi.
- Vi har behov for fleksibilitet i våre innkjøp, og vil supplere med flere markedsmeldinger.
- Engelsk oversettelse av spesifikasjonene publiseres også på www.vinmonopolet.no. Ved eventuelle forskjeller er anbudsinnbydelsen gjeldende.
- Kommentarer eller spørsmål til spesifikasjonene i denne lanseringsplanen kan rettes til våre innkjøpere på innkjopere@vinmonopolet.no
Januarlanseringen 2023
Det nye året starter med et smell, og selv om det er vinter i Norge er det ikke nødvendigvis rødvinene som utgjør festfyrverkeriet i Vinmonopolets januarslipp. «Lyst og lett»-trenden ruller ufortrødent videre, og kundene våre viser økende betalingsvilje også for hvitvin.
På ølfronten er det undergjæret øl som settes i søkelyset i januarslippet 2023. Vienna lager er en mer smaksrik og kompleks konkurrent til den klassiske pilsen, mens det tradisjonelle bokkølet får gjøre comeback i hyllene våre. Mørke øl hører vinteren til, og baltic porter slår følge med en real havrestout for å tilby noe til kundene som vil ha det svart og smaksrikt i januar.
Marslanseringen 2023
Andre marsnyheter som er høyaktuelle når man pakker bilen til påskefjellet – eller bare er i generell vårstemning: Lyst øl med smak av sitrus og bær, belgisk-inspirert wit, klassisk urtebitter og en etterlengtet økologisk cognac.
Mailanseringen 2023
I siderhylla får alle de norske sidervariantene selskap av en kompleks og livlig franskmann fra Bretagne, og alle som tar med seg sushi-middagen utendørs kan plukke med seg en liten boks sake fra hyllene våre.
På ølfronten ber vi om «Lite», en øltype som gjør det godt i dagligvarebutikkene: Lys lager med færre karbohydrater, og som i tillegg er glutenfri. Ølkundene som vil ha litt mer smak og farge på det leskende vårbrygget kan velge en tradisjonell Altbier, som opprinnelig kommer fra Düsseldorf i Tyskland.
Vel bekomme!
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer