Skotsk forbud mot alkoholreklame

Den skotske regjeringen har foreslått et forbud mot alkoholreklame, mye likt det vi har her hjemme i Norge. Dette møter selvfølgelig endel motstand

Skotsk forbud mot alkoholreklame

I følge Campaign for Real Ale (CAMRA), en britisk intresseorganisasjon for ølkonsumenter i Storbritannia, kan den skotske regjeringens foreslåtte forbud mot alkoholreklame få alvorlige konsekvenser for forbrukernes valg, uavhengige bryggerier og lokale festivaler. Det kan også vise seg å være katastrofalt for alle alkoholprodusenter og drikkefestivaler i Skottland.

27 organisasjoner i Skottland knyttet til ulike sektorer innen mat-, drikke- og turismesektoren har skrevet et åpent brev til regjeringen hvor de fremstiller lovforslaget som ødeleggende for skotsk økonomi og industri om det blir forbud mot alkoholreklame og sponsing av arrangementer og idrettklubber.
«Drikkeindustrien har over 10.000 ansatte i små bedrifter og i utkantstrøk, som vil bli direkte utsatt om lovforslaget går gjennom. Disse gjør mer for å promotere Skottland gjennom turisme enn noen annen bransje eller organisasjon» heter det i dette brevet.

For å bekjempe disse forslagene, oppfordrer CAMRA alle skotter til å støtte deres sak ved å bruke deres et skjema for å vise motstand frem til høringsperioden avsluttes 9. mars.

«Den skotske ølscenen har vokst dramatisk de siste årene, hvor forbrukere som har kunnet velge fra et stort utvalg av kvalitets- og særegne håndverksøl og sidere fra lokale og uavhengige produsenter,» sier CAMRA Scotland-direktør Stuart McMahon på nettsidene deres.

«Men hvis disse små bedriftene ikke kan annonsere for nye produkter, butikker ikke kan vise et anstendig utvalg av lokale øl, og festivaler som viser frem det beste fra skotsk brygging ikke kan fortsette fordi de ikke kan annonsere ahva som skjer, da kan alt dette snart ta slutt. Vi risikerer å gå tilbake til gamle dager hvor det eneste valget for kundene var mellom noen få lignende øl som ble masseprodusert av noen få bryggegiganter» forteller McMahon videre.

«Jeg tror ikke det er overdrevet å si at dette kan være den største trusselen mot forbrukernes valg og godt øl som CAMRA noen gang har møtt i nesten 50 år med kampanje i Skottland. Disse forslagene er rettet mot å stoppe alkoholforbruket i hele samfunnet, til tross for bevis på at flertallet av drikkere gjør det på en ansvarlig måte» avslutter han.

Ølportalen har tidligere skrevet om det norske alkoholreklameforbudet og at Irland innfører advarsler på alkoholforpakninger

Skriv en kommentar