Anchor Brewing co. legger ned etter 127 år
"Amerikas første mikrobryggeri" legges ned etter 127 års drift
Anchor Brewing Co., et bryggeri i San Francisco annerkjent som Amerikas første håndverksbryggeri, annonserte nedleggelsen av bryggeriet etter 127 år tidligere denne uken.
Sapporo, en japansk ølgigant som kjøpte opp bryggeriet i 2017 for 85 millioner dollar, skrev i en pressemelsing at nedleggelsen kommer pga ulike økonomiske utfordringer, som en betydelig nedgang i inntektene siden 2016, ettervirkningen av pandemien og på inflasjon.
Under pandemien ble det påstått at 71% av deres salg var gjennom barer og restauranter, som da var stengt under restriksjonene.
Mange tidligere fans av Anchor er imidlertid skeptiske til selskapets forklaring og mener at skylden ligger hos Sapporo selv. Det er mange som har sitt syn på hva de tror førte til Anchors fall, inkludert en kontroversiell rebranding for noen år siden, modernisering av utstyr, kutt i nasjonal distribusjon og Sapporos oppkjøp av Stone Brewing ifjor.
Bedriftsovertakelsen av Anchor, anerkjent som en av landets eldste håndverksbryggerier, førte til en rekke endringer som så ut til å skape en identitetskrise for bryggeriet, ifølge mangeårige fans. Et prosjekt fra tidligere eiere hvor de skulle flytte brygggeriet fra Potrero Hill til Pier 48, med nymotens bryggeriutstyr og en økt kapasitet fra 180.000 til 680.000 fat, ble skrinlagt når det japanske selskapet tok over eierskapet.
Bryggeriet hadde tidligere også hatt økonomiske problemer, hvor Fritz Maytag, som nå er en legende i mikrobryggerihistorien, kjøpte 51% av bryggeriet i 1965, men trengte noen år på å stable mer midler på beina for å ta over de resterende aksjene i bryggeriet i 1969. I 1971 begynte de å flaske sitt kjente Anchor Steam og Christmas Ale-øl for distribusjon utenfor barer og restauranter og et tiår senere begynte de for alvor å få nasjonal annerkjennelse for sine øl, hvor de har vært ledende i håndverksølrevolusjonen på 80- og 90-tallet.
Mens Anchor har fortsatt med å produsere sitt anerkjente Anchor Steam-øl, fulgte de også nye trender innen moderne håndverksøl ved å introdusere en rekke nye og mer trendy stiler som fruktøl og hazy-IPAer (de lanserte sin aller første IPA allerede i 2014), men uten umiddelbar suksess.
I 2021 gjennomgikk imidlertid Anchor en betydelig rebranding for sitt 125-årsjubileum, og avduket en ny logo og etiketter som skiftet fra et klassisk og intrikat design til et forenklet og moderne utseende. Dessverre falt ikke denne rebrandingen godt inn i Anchors lojale kundebase og trakk kritikk, men også enda et fall i salget av ølene.
Tidligere iår annonserte eierne at de ville kutte nasjonal distribusjon og selge ølet kun i California.
En Untappd-bruker kjøpte en sekspakning når nyheten om at Anchor skulle kutte nasjonal distribusjon og skrev «Jeg kan ikke tro at dette er første gang jeg drikker dette ølet siden jeg fikk appen i 2013. Anchor Steam pleide å være en av mine favoritt-avslapningsbrygg». Det sier vel det aller meste om hvor det bar hen når favoritt ‘go-to’-ølen ikke er drukket på over 10 år.
«Det er veldig lett i dette tilfellet å skylde på utenlandsk eierskap og si at de ikke visste hva de kjøpte, de visste ikke hva de skulle gjøre med det og de drepte det,» kommenterer tidligere bryggmester hos Anchor Scott Ungermann til San Francisco Chronice. «Det er en praktisk fortelling, men det er aldri så enkelt», mener han.
«De to trendene som har vært tilstede det siste, drøye tiåret er nye og lokale bryggerier. Du kan bare være ny én gang, og du kan bare være lokal på ett sted», sier Ungermann. «Sapporo har en større nasjonal salgsorganisasjon, vi trodde det ville hjelpe, men det gjorde det ikke og det kunne det ikke» avslutter den tidligere bryggmesteren hos Anchor Brewing.
Vis 2 kommentarer
Skjul kommentarer
Morten Borge
Og dette er en historie vi bør ta lærdom av, vi som er glad I godt håndverks øl. Anchor Brewing forsvant fra Vinmonopolets hyller, omtrent når Sapporo overtok, men av en eller annen grunn har det vært tilgjengelig på Canari øyene frem til påske, så noen Steam Beer, Old Foghorn og Liberty Ales har det blitt, selv med det nye designet.
Med alle de nye ølene som slippes i Norge, og ikke minst de nye (internasjonale) bryggeriene som slipper til på polet, husk å støtte ditt lokale bryggeri. Eller foretrukne (norske) bryggeri. Selv om du kjøper noen nyheter, så er det ingenting galt med å ta med noen øl fra favoritt bryggeriet i samme anledning, så kanskje de er der neste gang og?
Når julen kommer, skal jeg nyte den siste juleølen jeg har igjen fra Anchor. Og alt jeg ønsker meg til jul er at en ny Fritz Maytag dukker opp. Det er ikke sikkert, så husk ditt lokale bryggeri.
Lasse Lukacs Svar til Morten Borge
Anchor var tilgjengelig på polet over tre år etter at Sapporo overtok, så folk var rett og slett lite interesserte, da salget var dårlig i årevis før det japanske firmaet tok over, både i Norge og ellers i verden.
Vi så aldri de nye etikettene her hjemme, da importøren kuttet ut Anchor et år før endringene.
Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.