Coors relansert i Norge

Ølportalen var tilstede på relanseringsfesten av Coors i Norge.

Coors relansert i Norge

La oss ta det med en gang, denne saken kunne vært kalt «Den gamle mannen og havet (av influenserne)».
Det var livlig og til tider trangt rundt bordene på Taket på Steen & Strøm i Oslo denne torsdagskvelden.
DJ, lysshow, duskedamer, verter kledd i helhvitt, damer som hadde øvelseskysset på strykejern før de kom, menn som så ut som de bruker roll-on i ansiktet. Blide, vakre og vårkåte var de nesten alle sammen.

Masser av ølflasker, en liten tapasbuffet og underholdningen bestod av nevnte DJ, kun avbrutt av tre karer jeg formoder kaller seg artister, som deltok på et slags blåseinstrument-karaoke hvor de spilte på messingtrompeter til to diskorefreng med lignende blåseinstrument som platespinneren satte på.
Stemningen var høylytt og god, uansett hva en eldrende ølskribent skulle mene om underholdningen eller målgruppen for ølet.

For anledningen var relansering av Coors i Norge. Eller Coors light lager beer som den egentlig heter. Med sine 4,3% er det et lyst, lettdrikkelig og friskt lagerøl, uten at det røsker i hverken malt- eller humleprofilen, men ei heller finner man noen bryggefeil.

Coors er et ganske typisk industriell, amerikansk lagerøl, hvor Miller er mer sødmefull og Budweiser er ennå tynnere i smaken. Ølet selger seg inn med at det er like friskt og rent som snøtoppene på Rocky Mountains, noe det ikke er vanskelig å være enig i. Leskende og lett, er dette øl for den som ikke er altfor glad i humle-, gjær eller maltdominans på ølet, men vil ha rene, enkle toner fra disse elementene.

Dette er hva jeg kaller et ‘konferanse-øl’. Et øl som de aller fleste vil kunne drikke. Eneste som virkelig setter seg på bakbeina med øl som dette, er allergikere og øletusiaster med behov for å fortelle folk – som ikke er interesserte- om sin ølkunnskap og tørst etter noe med mer smak i. De med et snev mer sosiale antenner, ville sitert Monty Python sin kjente vits «It’s like making love in a canoe; It’s fucking close to water», humret og så tatt siste slurken før han så etter en flaske til.

Coors-flaskene har en dog en ganske kul ting ved seg; fjellene på etikettene endrer farge fra hvite til lyseblå når ølet er «kaldt nok». Det skal altså ikke mer til for å imponere denne ølbloggeren.

Festen fortsatte ut i nattetimene for de unge og hippe, mens den gamle mannen tok sin siste slurk og vandret ut i slapsføret i hovedstaden. «Det er uansett bedre med øl, enn snø» mumlet han mens tankene gikk tilbake til Rocky Mountains mer joviale snøkaos.


Om bryggeriet

The Coors Brewery ble grunnlagt av den tyske immigranten Adolph Coors i 1873 (150 års jubileum i fjor) i Golden, Colorado. Adolph Coors etablerte sammen med partner Jacob Schueler bryggeriet i det som den gang var en liten by nær foten av Rocky Mountains.
I 2005 fusjonerte Coors med Molson for å danne Molson Coors Brewing Company, og ble et av verdens største bryggeriselskaper.
Ved siden av flaggskipsmerkene sine har Molson Coors våget seg inn i håndverksølscenen, anskaffet mindre bryggerier og «utviklet nye produkter for å imøtekomme forbrukernes smak», som de så fint kaller det selv.
Bryggeriet lager over 5 millioner liter øl hver dag, på seks forksjellige anlegg rundt om i USA.
De mest populære ølene er Coors Banquet, Coors light, Miller Genuine Draft, Miller light og Blue Moon

Vis 3 kommentarer

  1. Hvilken importør ?

  2. Det gøyeste med Coors er vel filmen Smokey and the Bandit….

Det er stengt for kommentarer til denne artikkelen.