Kamp om håndpumpene på britiske puber

Den britiske forbrukerorganisasjonen CAMRA (Campaign for real ale) advarer nå om at ekte cask-øl kan bli forvekslet med Carlsberg Marston's Brewing Company (CMBC) sin nye kampanje for å servere «ferskt fatøl» fra håndpumper på den tradisjonelle, britiske puben.

Kamp om håndpumpene på britiske puber

Carlsberg Marston’s Brewing Company sier de gjør et forsøk på å ‘gjenopplive’ Storbritannias ølkultur og pubkultur ved å begynne og servere fatøl, såkalt ‘brewery conditioned beer’, gjennom klassiske håndpumper. Ølkjennere vet at håndpumpene er vanligvis kun i bruk for real ale/cask ale (cask conditioned ale).

CMBC sitt øl er ikke ‘levende’, da det ikke inneholder levende gjær når det forlater bryggeriet, og gjennomgår derfor ikke videre modning på fatet, i motsetning til ‘real ale’ som fortsetter å utvikle smak og karbonering helt til det er pumpet ut i glasset.

CAMRA har gitt bryggerikonsernet tilbakemeldinger om at dette vil forvirre pubgjester, siden de er vant til at det kun er cask ale som serveres håndpumpet, selv om det er merket ‘brewery conditioned beer’.
I tillegg er organisasjonen bekymret for at CMBCs plan vil redusere valgmulighetene for forbrukerne ved å ta opp plass på håndpumper og dermed presse ut ekte cask ale produsert av mindre, uavhengige bryggerier.

Gillian Hough, leder for Real Ale, Cider and Perry Campaigns Committee i CAMRA, utdyper «Det er forvirrende hvorfor CMBC føler behov for å servere fatøl gjennom håndpumper, når det virker enklere og mer ærlig å bare servere det gjennom vanlige ølkraner, som med alle andre fatølprodukter».

Hough fortsetter «Det ville vært enda bedre hvis dette selskapet, til tross for å påstå seg å være utrolig stolt av å være en ledende produsent av fatøl, faktisk investerte i å produsere nye fatøl og støtte sine eksisterende øl. Det er heller ironisk at de har brukt tid og penger på å stenge de historiske bryggeriene de har anskaffet seg til sin portefølje, men nå ønsker å tjene penger på den arven fra real ale med å lage et vanlig fatøl som kaprer håndpumpen».

CAMRA mener at selv med ekstra merking vil kunder bli forvirret av forskjellen på cask conditioned og brewery conditioned når begge serveres som et cask conditioned øl. Det virker også sannsynlig at denne potensielt misledende tilnærmingen over tid vil undergrave den ikoniske ølhåndpumpen som et tydelig symbol på real ale.

«Vi mener at øldrikkere bør være fullt informert før skjenking, og vi vil fortsette å fordømme skjenkepraksiser som søker å villede forbrukeren, spesielt ved å selge filtrert fatøl som cask ale gjennom håndpumper» sier Gillian Hough og avslutter «CAMRA oppfordrer CMBC enten til å tilby et genuint levende (ufiltrert) og ferskt øl som skal serveres fra håndpumper, og således gi pubgjestene det de forventer og ønsker, eller å være ærlig og servere dette såkalte ‘bryggerilagrede’ ølet gjennom vanlige tappekraner».

Skriv en kommentar