Østerrikes ølparti stiller igjen til valg

Die Bierparti annonserte nylig at de stiller til parliamentsvalget i Østerrike kommende oktober

Østerrikes ølparti stiller igjen til valg

Til tross for at de ikke nådde finansieringsmålet sitt er Østerrikes ølparti, Die Bierpartei, fast bestemt på å delta i årets parlamentsvalg, styrket av økende støtte og optimistiske utsikter. Partiet ble grunnlagt mest som en spøk i 2015 av Dominik Wlazny, en lege og rockemusiker (under pseudonymet Marco Pogo), og presenterer nå en konkret utfordring for andre politiske fraksjoner, der høyreekstrenes dominans preger meningsmålingene, men også til de andre som lener seg til venstre.

«Vi har nådd mer enn halvparten av finansieringsmålet vårt. Glasset vårt er halvfullt, for å si det sånn, og det skjenkes fortsatt stadig i mer» uttalte han til Reuters nylig.

Wlazny, 37, uttrykte tillit til partiets beslutning om å stille det kommende valget, med henvisning til betydelig støtte som drivkraften. Selv om det i utgangspunktet var betinget av tilstrekkelige midler, avhenger partiets deltakelse nå av dets voksende medlemsmasse, selv om det fortsatt faller under det tiltenkte målet på 20 000 medelmmer med en betydelig margin, ettersom valget allerede er i oktober.

Wlazny erkjente det økonomiske gapet, men opprettholder en optimistisk holdning. Partilederen understreket at partiet er over halvveis i sin innsamlingsaksjon og fortsetter med å tiltrekke seg bidrag og medlemmer. Selv om Bierpartei bare sikret 0,1 % av stemmene i parlamentsvalget i 2019, så partiet en betydelig økning i popularitet da Wlazny tok tredjeplassen i presidentvalget (!) i 2022 med 8,3%. Nylige meningsmålinger indikerer at støtten varierer fra 5 % til 7 %, som er en merkbar økning fra valget i 2019.

Med en plattform som blander alvorlige saker med mer lunefulle forslag, som å styrke det offentlige helsesystemet og introdusere ølfontener i Wien, streber partiet etter å engasjere velgere på tvers av ulike fronter. Til tross for Wlaznys tilbakelente og ukonvensjonelle oppførsel, har nylige offentlige opptredener blitt omhyggelig orkestrert, med begrenset interaksjon med pressen etter hans kortfattede uttalelse i forrige uke.

Det er usikkert om et norsk ølparti vil bryte alkoholreklameforbudet eller bare få visse moralister til å regelrett sprekke.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke vises