Forslag om gårdssalg etter svensk modell
"En næringsvennlig og fornuftig alkoholpolitikk bør legge til rette for at flere norske gründere får lov til å selge produktene sine lokalt i sine produksjonslokaler" heter det i et representantforslag fra Fremskrittspartiet, som skal opp i Stortinget til høsten.
Opposisjonspartiet ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendringer knyttet til gårdssalg av alkoholholdig drikke etter svensk modell.
«Den svenske regjeringen har nylig lagt frem et forslag om liberalisering av det svenske lovverket knyttet til gårdsutsalg av egenproduserte alkoholholdige drikkevarer. I det nye forslaget vil alle typer drikke omfattes, og det vil ikke være krav om egendyrking av råvarer for å drive gårdssalg av øl, sider eller brennevin. Salget skal skje på et salgssted i direkte tilknytning til tilvirkningsstedet eller dyrkingsstedet. Hver person vil kunne kjøpe 0,7 liter brennevin, tre liter vin, tre liter sterkøl og tre liter annen gjæret drikke. Forslaget omfatter småskala-utsalg, og det er satt begrensninger på omsetningsvolum fra utsalgsstedene» står det videre i forslaget.
Ølportalen skrev tidligere iår om den svenske regjeringens nye ordning, som trer i kraft fra nyttår.
«Mye av begrunnelsen for forslaget er at det åpner for utvikling i en voksende industri. Det bør være enkelt for produsenter å selge sitt eget produkt til besøkende på utsalgsstedet. I dag er det derimot komplisert og innviklet, og de som får en god opplevelse på et bryggeri eller destilleri, har ingen mulighet til å støtte produsenten ved å kjøpe med seg produkter hjem».
Forslaget omfatter både gårder, bryggerier og destillerier, slik at det ikke er nødvendig med feks egen pub eller at prosent av innholdet er egendyrket, for å kunne selge varene sine.
Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD), Erlend Fuglum, mener det er positivt at det rører seg i Sverige, men det er et par sider med den svenske regjeringens forslag som BROD ikke tror er ønskelig utfall her hjemme. Han drar frem to eksempler som er viktige, men også lite omtalt i mediene.
«Den svenske regjeringen foreslår at det skal være obligatorisk med en form for ‘studiebesøk’ som en omvisning e.l. for å kunne handle varer fra produsenten.
Målet er at det skal knyttes til en turistopplevelse mer enn at det skal fremstå som kjøp fra en butikk/et utsalg» forteller han til Ølportalen og utdyper «Per i dag har de ikke delt noen detaljer om hvordan det skal kontrolleres, hvor lenge man må være på omvisning for at det skal kunne kalles et besøk, hva som må inngå i en omvisning etc.
Intensjonen om å koble det mot reiseliv, opplevelser etc er helt sikkert god, men her er jeg redd det er stor fare for at man ender opp med noe som ligner på den gamle norske politikken med ‘spisesplikt’ for å få kjøpe seg en øl på restaurant – og dertil hørende kreative løsninger».
Direktøren mener at den svenske modellen vil gi forskjellbehandling av produsentene. «Svenskene vil sette et tak på hvor stor produsenten kan være. For bryggeriene sin del, er det 400 000 liter. Det tror vi også er en dårlig idé, av flere grunner men særlig fordi den typen begrensninger skaper feil insentiver. Hva med de som vokser og akkurat krysser grensen – må de stenge ned utsalget? Det helsepolitiske målet om å unngå ‘for stor omsetning’ kan man heller nå gjennom å sette et tak på hvor store volumer bryggeriet kan omsette årlig gjennom direktesalg» forklarer Fuglum.
Han er derimot veldig positiv til signalet den svenske regjeringen har sendt med utsalgsordningen. «Det viktigste med nyheten fra Sverige er egentlig ikke detaljene i ordningen deres, men derimot at det blir enda et eksempel på at det prinsipielt, juridisk og politisk er fullt mulig for et EU/EØS-land med statlig alkoholmonopol å innføre en begrenset mulighet for salg direkte fra utsalg hos produsent. Uten å komme på kant med EU og uten at det truer monopolet.
Finland har jo hatt sin variant av dette siden 2018. Argumentene om at det ‘ikke er mulig‘ av hensyn til EØS/polets stilling blir altså stadig svakere. Det er fullt mulig dersom det er politisk vilje» konkluderer Fuglum.
I forslaget fra FrP avsluttes det med «Forslagsstillerne mener det er på høy tid at alkoholpolitikken blir mer fornuftig og næringsvennlig. Norge har høyt anerkjente alkoholprodusenter som bør heies på fremfor at de møtes med en rekke politiske hindringer».
Øl-, sider- og spritprodusenter er opptatt av å bevare Vinmonopolets system slik det er nå, men heller sikre at en liberalisering av regelverket, som tillater direktesalg fra produsenter, ikke svekker Vinmonopolet som institusjon.
Les hele representantforslaget her:
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2023-2024/dok8-202324-175s/?all=true
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer