Brouwerij Huyghe kjøper opp Het Anker
«To tradisjonelle merker med én visjon for fremtiden» heter det i pressemeldingen.
Idag ble det klart at Delirium Tremens-bryggeriet Brouwerij Huyghe, kjøper opp Gouden Carolus- bryggeriet Het Anker.
De familie-eide bryggeriene har inngått en avtale om overtagelse av det Mechelen-baserte Het Anker konsernet.
Dette strategiske oppkjøpet samler to merker med dype tradisjoner og komplementære styrker, noe som gir enorme vekstmuligheter. Brouwerij Huyghe, med sitt veletablerte globale distribusjonsnettverk, gir Het Anker en solid plattform for å styrke sin lokale tilstedeværelse i hjemmemarkedet og utvide internasjonalt.
Samtidig oppstår et attraktivt og variert produkttilbud som appellerer til et bredt publikum, fra unge og innovative ølentusiaster til tradisjonelle ølelskere. Brouwerij Huyghe har også som mål å implementere sine avanserte bærekraftspraksiser i Het Ankers operasjonelle prosesser, noe som styrker begge merkene og gjør dem fremtidsrettede for kommende generasjoner.
Om bryggeriene
Brouwerij Huyghe har et allsidig portefølje som inkluderer 14 merker og 41 ølstiler. De mest suksessrike eksemplene er Delirium og Averbode.
Het Anker, grunnlagt på 1400-tallet, har en sterk posisjon i det belgiske ølmarkedet, forankret i tradisjonene fra middelalderbyen Mechelen. Utvalget inkluderer 17 øl, blant annet det verdensberømte Gouden Carolus, La Cambre og Maneblusser, samt en serie whiskyer som leder det belgiske whiskymarkedet og eksporteres til mer enn 30 land.
Litt økonomi
I 2023 oppnådde Brouwerij Huyghe en omsetning på over €45 millioner, hvorav 83 % kom fra eksport til mer enn 100 land. I tillegg til kommersiell vekst, har bryggeriet som mål å bli Belgias mest bærekraftige bryggeri, med investeringer på over €35 millioner i bærekraftstiltak siden 2012. Bryggeriets forpliktelse til full CO₂-nøytralitet innen 2035 understreker dets langsiktige visjon.
Med sin sterke internasjonale forankring og fokus på bærekraft tilbyr Brouwerij Huyghe en solid plattform for Het Anker å realisere sine vekstambisjoner.
I 2023 oppnådde Het Anker en omsetning på €20 millioner, gjennom en kombinasjon av øl- og whiskyproduksjon, innovative nisjeprodukter som fruktsirup under det unike Batteliek-konseptet i den tidligere Battel-kirken, samt sitt omfattende gjestfrihetskonsept. Dette inkluderer bryggeriturer, arrangementer og et eget hotell, som gir besøkende muligheten til å oppleve bryggeriets rike historie og eksepsjonelle kvalitet.
Reaksjoner på oppkjøpet
Charles Leclef, eier og administrerende direktør i Het Anker, sier:
«Jeg overlater med tillit Het Anker i de kapable hendene til Alain og hans team. Jeg er overbevist om at disse sterke skuldrene, med oppriktige intensjoner, vil ytterligere styrke og utvikle hele prosjektet med sin unike karakter, støttet av våre dedikerte ansatte.»
Alain De Laet, eier og administrerende direktør i Brouwerij Huyghe, avslutter:
«Jeg er veldig stolt over å videreføre Charles sitt livsverk. Brouwerij Huyghe og Het Anker deler de samme essensielle verdiene: kvalitet og respekt for familietradisjoner. Brouwerij Huyghe vil gjøre alt for å bærekraftig vokse Het Ankers øl globalt gjennom vårt omfattende eksportnettverk og bærekraftstrategi, samtidig som vi respekterer hvert merkes unike karakter.»
Mesteparten av informasjonen er hentet fra pressemeldingen fra Brouwerij Huyghe
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer