Vil fornye alkoholloven

Nok en politiker ber om at alkoholloven fra 1989 blir fornyet.

Vil fornye alkoholloven

20 tappekraner på rad. Et deilig syn!

Byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North fra Høyre oppfordrer regjeringen til å modernisere alkoholloven, blant annet ved å åpne for alkoholreklame innendørs på steder med skjenkebevilling.

Hun peker på at lovverket i dag fremstår som både uoversiktlig og lite logisk, ettersom det i flere tiår har blitt oppdatert stykkevis og delt i takt med samfunnsendringer.

Mange har lenge ment at folks vaner og trender har endret seg drastisk iløpet av de årene, og loven bør reflektere dette. «Jeg vil be Helse- og omsorgsdepartementet om en revidering av alkoholloven og alkoholforskriften, slik at lov og forskrift blir enklere og mer moderne. Samfunnet har endret seg betydelig siden alkoholloven ble vedtatt i 1989», skriver Leirvik North, i et brev til departementet.

Leirvik North understreker at en moderne lovgivning er avgjørende for å sikre lovens legitimitet i befolkningen. Hun mener uklare gråsoner og foreldede bestemmelser må fjernes.

Et av forslagene hennes er å endre det strenge forbudet mot alkoholreklame.

«Det vil være klokt å tillate enkelte former for reklame for alkoholdig drikk, forutsatt at reklamen er inne på et sted med gyldig skjenkebevilling. Med en slik innskrenkning av reklameforbudet vil en del uklarheter og usikkerhetsmomenter for bevillingshavere bli ryddet av banen, samtidig som alkoholreklamen kun treffer et publikum som allerede befinner seg på et sted hvor man vet at det konsumeres alkohol eller de konsumerer alkohol selv», skriver hun.

Ølportalen vil minne våre lesere på at det er valgår iår, men håper at flere politikere og regjeringen spesielt, faktisk vil fornye alkoholloven slik at den blir modernisert til dagens samfunn, ikke videreføre en lov fra tiden da Berlinmuren falt, Franklin sang om Bombadilla life, de fjongeste mobiltelefonene veide ‘bare’ en halv kilo og Mark Zuckerberg var fem år gammel.

Vis 2 kommentarer

  1. Jeg forstår de periodiske utbruddene om alkoholreklame… og kanskje burde barer og restauranter få lov til å gjøre mer. Hvis små produsenter må begynne å markedsføre produktene sine på en reell måte for å kunne konkurrere med Ringnes og Hansa, vil én av to ting skje:

    Premium-/håndverksøl blir dyrere for å dekke denne nye kostnaden.

    Premiumøl blir fullstendig presset ut av markedet.

    Vi er allerede ganske nær det siste! Jeg skulle ønske fokuset heller var å skape en mer rettferdig bransje der flere har mulighet til å lykkes. Store bryggerier og importører burde ikke få kjøpe menyer, finansiere barer og restauranter eller kjøpe seg til hylleplass. Den nye lovgivningen som skulle forhindre at noen har mer enn 80 % kontroll over en meny via kontrakter, har ikke fungert som tenkt – den har faktisk gjort situasjonen verre for små produsenter.

    Vennligst fokuser på disse lovene. Det å kunne lage flere Instagram-poster vil ikke tilføre verdier til vår bransje.

    1. Det som kanskje er mest skremmende, er at politikerne ser ut til å være fullstendig klar over hvordan det er for småprodusentene, da valgår er det hyppig besøk på gårder med utsalg og bryggerier uten.
      Og lovnadene står i kø. Det gjør vanligvis også unnskyldningene etter valget…

      Vi vil nok ikke få mulighet for alkoholreklame der alle aktørene stiller på lik linje.
      Noen aktører har nok ikke bare for stor kontroll, men også godt med pressmidler inn mot regjering og stat. At det ikke blir slått ned på kick-backs, beviser tydelig hvor stor makt de store har.
      I tillegg kommer avtaler, lån og forskuddutbetalinger, som alle har klausuler om hvor mye (eller kanskje heller lite) produkter man kan ta inn fra andre produsenter og leverandører.

      Usikker hvor mye som ligger i «brev til regjeringen» eller om det bare er valgflesk, men formoder det kommer noen flere vage hint om at alle som er glad i alkohol burde stemme på «oss».
      Men vi kan alltids håpe på forandringer som faktisk hjelper

Din e-postadresse vil ikke vises