Ø | Meninger

Egoet er større enn forståelsen!

Faksimile fra Nettavisen - link i saken.

Egoet er større enn forståelsen!

Så har en av disse "rosabloggerne" vært ute og brutt alkoholloven igjen. Dette skjer rett som det er. Det ser ut til at de sliter litt med å forholde seg til at regler som gjelder for oss andre også gjelder for dem.

Dette er et debattinnlegg. Kommentaren gir uttrykk for skribenten meninger. 

Tidligere har «Fotballfrue» blitt tatt gjentatte ganger i brudd på Alkohollovens § 9-2 og Tone Damli viste så mange bilder av samme ølmerke at Helsedirektoratet begynte å lure. Hun bedyret at hun bare er glad i øl og at det var helt tilfeldig at hun var på ferie der de hadde store stands for Corona. At hun ikke har mottatt penger for dette får vi tro henne på, men burde ikke journalistene spurt om hun muligens hadde mottatt en reise? Burde skattemyndighetene spurt om det samme?
Dette var bare to eksempler. Det finnes en del fler.

Denne gangen er det Øyunn Krogh Iversen som har plumpet uti. Hun er visstnok kjent for å være kjent, eller noe slikt.

Prisverdig nok er hun medarrangør på et alkoholfritt rave arrangement. I den sammenhengen markedsførte hun arrangementet ved å drikke Heineken 0.0 på Tik Tok. Helsedirektoratet reagerte og Tik Tok reagerte. Selv skjønner ikke Krogh Iversen hvorfor det ikke er mulig å få et «dialogmøte» med Helsedirektoratet.

Vil hun be om «dialogmøte» om hun blir tatt i 80 km/t i en 60-sone?
Vil hun be om «dialogmøte» om hun blir tatt for smugling av narkotika?
Hun har drevet reklame for et alkoholrelatert produkt de skal selge, eller gi bort(?), på raven, og dermed brutt loven – så enkelt er det.
Da har det heller ikke noe å si om arrangementet har kjøpt inn det alkoholfrie ølet eller om de har fått det av en velvillig importør.

Lovlig Heineken reklame (fordi bildet er av en taxi vi tok i London).

Hun har brutt den samme loven som norske bryggerier stadig kjemper for å holde seg på rett side av. Dette skjer med svært lite hjelp fra Helsedirektoratet. De kjører heller en «kampanje» ca. hver tredje år, der de sender ut sinte brev, på minimum 8 sider, til bryggeriene de mener har brutt reglene. Regelbruddene kan være alt fra å fortelle verden at bryggeriets øl er å få kjøpt på Samvirkelaget på Dokka, via videreformidling av positiv omtale i media, til det som ikke kan oppfattes som annet enn ren reklame.

Ironisk nok er Krogh Iversen også politiker. I Partiet Sentrum. Gjengen som lenge hadde et kristent kors i logoen, og som er for en enda strengere alkoholpolitikk enn det vi har i dag.

Grunnen til at denne saken kom opp nå er en Tik Tok video fra Arbeiderpartiet, der Jonas Gahr Støre får påskeegg med Jägermeister og Makrell i tomat. Valget av drikke spiller nok på et bilde fra Støres kjøkken i 2020, der en flaske med denne likøren var synlig. Makrellen er antagelig mer intern. Krogh Iversen mener uansett at Arbeiderpartiet her bryter alkoholloven. Fordi de selger seg selv da? I så tilfelle kan vel ikke en eneste «rosablogger» legge ut et eneste bilde av seg selv med et gjenkjennelig alkoholmerke, for de er selv varen i butikken de driver. Saken er forøvrig fremstilt på en måte som tyder på at det er Krogh Iversen som har kontaktet Nettavisen.

Faksimile fra Nettavisen. (Nei, Støre gjorde ikke «det samme».)

Allmuen tenker seg, som vanlig, ikke så veldig godt om før de oversvømmer kommentarfeltet med påstander om at det er forskjell på folk. NEI, det er IKKE ‘forskjell på folk’ som slår ut her. Det er forkjellen på sakene.

Helsedirektoratet har hatt en del tolkninger som kan oppfattes som litt snodige opp gjennom årene, men når det gjelder merkelikhet mellom alkholfritt og alkoholholdig har de utvilsomt et poeng. Selvsagt er det en del penger i å selge alkoholfritt øl, men er noen så naive at de tror at det bare er derfor f.eks. Heineken 0.0 sponser UEFA European League eller Asahi Super Dry 0,0% kjøper plass på treningstrøyene til Manchester City (menn)?

Skal du markedsføre et alkoholfritt øl må dette merket være kun for alkoholfrie produkter. Slik f.eks. Ringnes gjør med Munkholm og HansaBorg gjør med Clausthaler.

Jeg oppfordrer Krogh Iversen og andre «rosabloggere» til å sette seg litt bedre inn i hva norske bryggerier og uteliv sliter med i hverdagen. De kan begynne med å lese Helsedirektoratet sitt rundskriv, som kan oppfattes som «bibelen» på dette området. De kan gjerne fortsette ved å følge med på det som skjer her på Ølportalen, for vi er stadig innom temaet, og om de vil ta den helt ut kan de besøke et lite bryggeri og snakke med dem. Det siste kan det og bli fine – og ikke minst lovlige – bilder av.

Ølportalen gjorde test av 61 alkoholfrie øl som du kan lese her.

PS.
Jeg vet at «rosablogger» er foreldet og at de nå kaller seg selv influensere. Problemet er at det begrepet er alt for vidt. Det dekker også meg og alle andre ølbloggere og ølfluensere.
Dersom noen har et bedre begrep enn «rosablogger» bruker jeg gjerne det ved neste korsvei.
ds.

Vis 3 kommentarer

  1. Fin sak. Bare litt pirk: Partiet Sentrum, som ble startet av Geir Lippestad, har aldri hatt noe annet navn. Det er partiet som nå kaller seg Konservativt som tidligere het De kristne.

    1. Takk.
      Dårlig av meg å blande der, selv om de har hatt kors i logoen.
      Det er oppdatert.

  2. Enig i at saken er interessant, men du omtaler vel egentlig TikTok-profilen Øyunn Bryn Iversen, og ikke Sommerhytte-influenser Øyunn Krogh? Selv om de begge kan observeres øldrikkende på nettet bør de vel ikke slås sammen til en person som du har gjort i teksten

Din e-postadresse vil ikke vises