Ø | Meninger
Er festivalnorge klart for spesialøl?
Forrige helg var jeg med på noe som var nytt for meg og som jeg er overbevist om at var enda mer nytt for mange av de andre som var til stede. Jeg solgte kvalitetsøl på rockefestival. Det hele begynte med at ledelsen for Festidalen, som er rockefestivalen i min hjembygd Uskedalen, fant ut at de ville tilby gjestene noe mer enn industripils, pappvin og rusbrus. Om denne ideen var enkeltstående eller om den kom som en følge av at de satser på kortreist mat, med kalveburger, der kalven var både oppvokst og partert i dalen, og pølser fra Friheim Gardsmat vet jeg ikke. De kontaktet uansett meg, fordi de hadde hørt at jeg er litt over snittet interessert i øl, og jeg ble med på den dugnaden en rockefestival i en liten vestlandsbygd er.
Salget gikk over all forventning. Halvparten av spesialølet gikk ut på fredagen, da en tredjedel av helgens besøkende var innom og 21:30 på lørdag var spesialbaren totalt tom.
Menyen for spesialøl var som vist her:
BrewDog – Punk IPA
BrewDog – Rip Tide
BrewDog – Trashy Blonde
Brooklyn Brewery – Brown Ale
Brooklyn Brewery – East India Pale Ale
Guinness
Hofbräu – Edelweiss Snowfresh
Kilkenny
Lervig – Hoppy Joe
Lervig – Lucky Jack
Sol
Ikke en revolusjonerende meny, men husk at det her var snakk om en rockefestival, ikke en pub, og at den skal være en introduksjon til øl med litt mer smak i et område der ikke et eneste serveringssted har en meny som kan konkurrere. Sol kom med for at alle skulle bli fornøyde.
Totalt ble det solgt 1 096 enheter fra menyen over mot ca. 8 900 enheter (0,4l) pils fra fat. Noe som prosentvis er tett på 11%. Dette til et totalt betalende oppmøte på 2 300, inklusive barn, og en del frivillige som fikk en fri adgang en av dagene. Det hører med til historien at prisene, på grunn av bong-system, var de samme for en enhet spesialøl som for standard pils.
Etter min mening viser dette at festivalpublikum er klare for mer spennende drikke enn standard pils, pappvin og rusbrus. Jeg er imidlertid ikke sikker på at festivalarrangørene og bryggeriene/distributørene er like klare, men her vil jeg prøve å gi dem noen argumenter for at de skal legge bedre til rette for dette. For å komme frem til poenget vil jeg først se grovt på de forskjellige gruppene som var innom spesialølboden.
1. «Endelig»: De som nærmest kom med gledesutbrudd da det gikk opp for dem at de kunne få servert øl med smak. Disse var gjerne i tillegg positivt overrasket over at spesialølet ikke var priset høyere enn annen alkohol.
2. «Hva anbefaler du?» En sammensatt gruppe med alt fra de som på forhånd var klar over utvalget og hadde bestemt seg for å teste noe nytt, til de som hadde blitt anbefalt av andre å ta en tur innom til de som trodde boden hadde standard pils til.
3. «Nei». De som i utgangspunktet sverger til sin standardiserte pils, og ikke finnes interessert i å teste noe som helst annet.
For bryggeriene og distributørene er det selvsagt gruppe 2 som er mest spennende. Her kan de få en mulighet til å presentere sine produkter for mennesker som vanligvis ikke oppsøker serveringssteder med et ølutvalg over det grunnleggende. Gruppe 1 kan også være av interesse for presentasjon av, for dem, ukjente merker og produkter. Når det gjelder gruppe 3 er mange av disse flokkdyrene vanskelige å vende, men ser de at det stadig drikkes annet enn standard pils vil nok nysgjerrigheten sakte mens sikkert bli pirret.
Jeg er imidlertid temmelig overbevist at det ikke vil bli gjort noen satsing her. Til det har småprodusentene og importørene det litt for godt for tiden. Markedsandelen vokser og deres små markedsføringsbudsjett blir nok siktet mot den etablerte utebransjen. Da står vi igjen med de store, som enten har innsett at en andel spesialøl er nødvendig eller blitt påtvunget dette av sine eiere. Her tror jeg rett og slett at fantasien er like liten som den har vært i årevis. De kjører nok på med den vanlige medisinen som ikke har virket i kampen mot tap av markedsandeler: Mer lys lager.
Dermed vil vi som ønsker et utvidet ølutvalg være avhengige av arrangørene, og om det skal skje noe her må disse bli fullt klar over at en rockefestival ikke først og fremst dreier seg om rock, og at andre festivaler ikke bare dreier seg om festivalens tema. Det handler for svært mange av gjestene om å føle seg vel i en sosial setting i langt større grad enn å se band X eller Y. For gruppe 1 og 2 vil da et brukbart utvalg av spesialøl være en viktig trivselsfaktor. Dersom dette går opp for festival arrangørene kan ølrevolusjonen i Norge få seg en solid boost, men jeg er redd for at festivalarrangørene har det aller meste av sin fokus på festivalens tema og at øl i all hovedsak betraktes som en inntektskilde.
Min konklusjon blir dermed at Festidalens satsing nok var en forholdsvis enslig svale og at det fortsatt vil være «en øl» som er den gjeldende og bestillingen på 99% av musikk- og temafestivalene her i landet, men jeg utfordrer samtlige festivaler til å motbevise denne påstanden.
Deler av denne artikkelen er tidliger offentliggjort på StoreMys Lille Ølblogg.
Vis 13 kommentarer
Skjul kommentarer
Torleif Haug
De hadde litt spesialøl på Norwegian Wood i år også – mener det (primært)var Brooklyn Brewery.
Personlig hørte jeg vel da til i gruppe 1 🙂
Kjempetorsken
Jeg stusser litt på bruken av ordet «kvalitetsøl» i andre linje i denne artikkelen. Når man i neste linje nevner «industripils» som et motstykke, så mener jeg man er litt på ville veier.
«Industripils» er Norges desidert mest solgte øl, og å gjøre dette til et motstykke til «kvalitetsøl» er vel en litt ufin måte å omtale øl på. For å si det mildt.
Selve tiltaket med å servere et bredere utvalg av øl er jeg selvfølgelig helt enig i.
Sammy Myklebust Svar til Kjempetorsken
Dette er selvsagt min subjektive mening og et begrep som stammer fra at ølet fremstilles i en ren industriprosess, der flertallet av arbeiderne ikke har annet forhold til prosessen enn hvilke knapper de skal trykke på.
Definisjonen på kvalitet er som kjent knyttet tett til forbrukerens forventninger og dermed også subjektiv.
Det er også verdt å huske at Grandiosa er vår suverent mest solgte pizza, uten at det er noe kvalitetesstempel.
Kjempetorsken Svar til Sammy Myklebust
Det er ganske bastante uttalelser. Kan kvalitet virkelig knyttes til bryggemetoden i dine øyne?
Atle etterlyser et bedre ordforråd, og det tror jeg vi trenger.
Men å snakke om at kun en liten del av bransjen produserer «kvalitetsøl» synes jeg blir helt feil.
Atle Frenvik Sveen
Under frivilligmiddagen etter Bryggerifestivalen i Trondheim reiste Kjetil Jikiun spørsmålet: «hva er et godt norsk ord for «creaft beer»»? Begrunnelsen var at «mikrobryggeriøl ikke fungerer, siden ikke alle er mikro mer. Håndtverksøl blir også feil, siden ikke alle «håndtverksbryggeriene» brygger «for hånd», mente Kjetil.
Litt sært, da jeg tenker på «håndtverker» og «craftsman» som mye av det samme. Vel, uansett, diskusjonen gikk på bordet jeg satt ihvertfall. Jeg lanserte ideen «godt øl, for, det er jo det det er». Dog, jeg trakk forslaget med den begrunnelsen at det blir veldig mye som at (noen) ateister i USA har begynnt å kalle seg «Brights». (Ikke for å starte en religionsdebatt, men det er jo treffende, det er jo det de er ;)). Dog, dette er en fremheving av seg selv på bekostning av andre som jeg ikke tror fremmer ens sak.
Vi som er glad i øl kan gjerne kalle det «godt øl» eller «kvalitesøl», men Hvis Petter Nome skal snakke om sine medlemmer som produserer «godt øl» og «øl (eller industriøl») blir det feil. Det fungerer heller ikke å overbevise folk ved å fornærme dem.
Så, for å gjenta Kjetils oppfordring: vi trenger et godt ord for «øl laget av de nye bryggeriene i craftbrew-tradisjonen». Forslag mottaes med takk!
Well, that’s my 5 cents.
Atle Frenvik Sveen Svar til Atle Frenvik Sveen
PS: ser nå at overskriften bruker «spesialøl». Men er det virkelig det? Synes heller ikke dette er et godt navn. Men det er kanskje bare meg?
Sammy Myklebust Svar til Atle Frenvik Sveen
«Spesialøl» er brukt i mangel på noe bedre og fordi vi her hadde med Sol, Guinness og Kilkenny, som absolutt ikke er håndverksøl.
Lars Erik
Dette stemmer vel ikke helt. Ta F.eks. Vinjerock de har fått produsert festivaløl fra både Kinn og Mack. Og har nok et av de største øl utvalgene på festival i Norge. Så at festivalene i Norge går riktig vei er det liten tvil om.
Erik
Det er et stadig tilbakevennende spørsmål hva vi skal kalle disse ølene som kommer fra både små og ikke fullt så små bryggerier lenger.
I mangel av noe bedre så syens jeg håndverksøl ikke er et så helt galt begrep. Det ligger uten tvil mer håndverksfilosofi bak ølene til BrewDog, Sierra Nevada, Brooklyn og faktisk også Carlsberg sin Jacobsen serie enn det som vi normalt betrakter som industriøl. Ellers er jeg enig i at store salgstall sjeldent er noe kvalitetstempel, det gjelder i de fleste segmenter som ferdigmat, ost, musikk, film, literatur etc. Men så kan man jo også i neste omgang diskutere hva som menes med kvalitet. For noen betyr det at det er et produkt som er enkelt å like, det krever lite av mottakeren og passer «folk flest» samtidig som det må være feilfritt og at denne kvaliteten er konstant hele tiden. For andre betyr slike kriterier det samme som kjedelig og lite variasjon da det ene produktet stort sett vil fremstå som rimelig identisk med andre i samme segment.
Dersom den eller de som står bak produktet, om det så er øl eller en film, har et ønske om å lage noe som er mer unikt og har andre ideer bak kvalitet enn at det skal være lett å like at håndteverksbegepet slår inn. Sammenlign gjerne med en stol fra en fabrikk i Kina som kopierer andre bestselgere med en designer som sammen med en møbelsnekker kommer frem til noe helt nytt. Det at det skiller seg ut og kommer til å koste mer gjør at det aldri vil bli noen storselger, men samtidig er det sansynlig at en bestemt gruppe kunder vil sette stor pris på denne stolen dersom den har en kvalitet som tiltaler dem. Noe mer håndverksmessig noe kanskje?
Hugo Svar til Erik
Denne diskusjonen er så interessant, at jeg lot meg inspirere til å drodle videre om temaet:
Sammy Myklebust Svar til Hugo
Det ser ut til at du har glemt noe i dette innlegget.
Hugo
Du har helt rett. Jeg skrev videre om temaet her: http://godtiglasset.wordpress.com/2013/08/16/hva-skal-barnet-hete/
Erik
Flott artikkel med mye interesant drodling. Liker at du ikke er for bombastisk men smådiskuterer litt med deg selv rundt dette temaet. Dette er en liten nøtt.