Ø | Meninger
Hva vil trende i 2020?
2019 er historie og et nytt øl-år venter. Vi har vært igjennom en 4-5 års periode med en mengde hazy IPAs og pastry stouts med laktose, marshmellows, doughnuts, diverse andre “kake”tilsetninger, essenser, og litervis med maple syrup og milkshake-referanser. Vil denne trenden fortsette? Ja, utvilsomt! Lettdrikkelige øl med søte og ukompliserte komponenter vil tiltrekke seg stadig nye grupper med entusiastiske "øl"-drikkere. Enten du liker det eller ikke.
Med andre ord blir det ingen umiddelbar kommersiell renessanse for en klassisk britisk Brown Ale eller en velbrygget pils. Ølverdenen går videre, og som alltid ser vi til USA for de seneste trendene når det gjelder øl. De senere årene har de store norske bryggeriene tatt steget inn i småskalabryggerienes domener. Trenden startet selvfølgelig i USA, men den har for lengst kommet til Norge. Alle de store bryggeriene våre har nå sine varianter av hveteøl, IPA, Pale Ale, Porter og diverse øl tilsatt frukt, bær, laktose og kryddere. Denne trenden vil fortsette med stor styrke, og den vil sannsynligvis bety slutten for en god del mindre bryggerier som hadde et håp om å å komme seg inn på markedet. Markedsmakten styrer, enten vi liker det eller ikke.
Men hva med nye trender? La oss med én gang slå fast at Brut IPA er død. Barley Wines, Brown Ales, Milds og Stouts med lav alkoholstyrke avgår med døden i 2020. Klassiske ølstiler er faktisk på vei ut i ekspressfart i et marked som higer etter nyheter med massive humletilsetninger og frukt- og bær-essenser, … og Imperial Stouts med kake-, og diverse søtstoffer fra «Godisfabriken» på Svinesund. 2020 blir året der betegnelsene «pastry»- og «humle», i forskjellige former, befester sin posisjon i markedet for håndverksøl. Vi vil se langt flere ekstreme ingredienser, enda flere farger, og langt flere tegneseriefigurer på boksene og flaskene, og sannsynligvis vil 2020 bli året der det norske ølmarkedet mister uskylden sin. Tolk det dit du vil, men vent og se!
«Hubba Bubba» blir en gjengs beskrivelse på øl, og «badeball» blir den nye svette stallgutten.
Lavalkohol- og alkoholfritt er i ferd med å bli en trend, og denne trenden vil selvfølgelig fortsette i 2020. Den yngre generasjonen tenker nytt, og den tenker sunt. Vegetarmat og vegansk mat er trender i tiden som bare vil forsterke seg i tiden som kommer. Med denne trenden følger et nytt syn på hva de kommende generasjoner ønsker å drikke. En idealistisk instilling i tråd med tiden. Meatloaf har forresten blitt vegetarianer, men han nekter enn så lenge å bli kalt Vegloaf. Pussig!
2019 ble året da salget av vin for første gang i nyere tid stagnerte. Vin har uansett fått en svært ufortjent posisjon som en foretrukket drikke hos det norske folk. Opprettelsen av Vinmonopolet må bære hele skylden for dette. I 1993 ble all sterkøl (øl over 4,7%) forbudt solgt i dagligvareforretninger, og salget av sterkøl sank 100% nærmest over natten. Siden den gangen har øl levd i skyggen av vin og dens pengesterke lobby. Dessverre. Så lenge importert vin har 10 (+) ganger så mye hylleplass som norsk øl, vil denne trenden fortsette.
Alkoholfritt øl, alkoholfrie drinker, alkoholfrie varianter av «sprit» og øl vil vinne stadig nye markedsandeler. «Hard seltzers» med lav alkohol og mye smak, ferdigmiksede drinker, ingefærøl med lav alkoholstyrke og smakstilsatte Pale Ales, Berliener Weisse og øl med færre kalorier blir også vinnere i 2020. I tillegg til de allerede nevnte NEIPA-variantene og pastry Stouts som fortsatt vil begeistre og behage sine fans.
Hva så med den klassiske, bitre IPAen som har drevet hele håndverksøl-bølgen siden starten? Den vil selvfølgelig også ha sin plass i 2020. Sammen med klassikere som Saison, Pale Ale, Pils og Blonde. Intet nytt under solen altså, men som vi alle vet snur solen to ganger i året…
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer