Ø | Meninger
Misjonering er også ditt ansvar
Flere og flere får øynene opp for det glade ølbudskap, men dagens meningsbærer mener at både du og jeg kan gjøre mer.
Flere og flere utsteder i kongeriket serverer godt håndverksøl, og det blir mer og mer tilgjengelig for Ola Nordmann. Fortsatt er det slik at de fleste nordmenn kommer inn på en bar eller pub, og ber om «en øl». Men hvor er øl-Norge på vei, og hvordan kan man høyne kvaliteten på serveringssteder og deres kunder? Bildet er veldig komplekst, men her er mine tanker rundt temaet «øl-misjonering». La meg først starte med utfordringen og det faktum at det er aldri så lite absurd, at om man kommer inn på bar og ber om en øl, automatisk får servert en lys lager fra et stort industribryggeri. Dette stammer fra en tid der det ikke var noe annet å oppdrive av øl, og folk hadde heller ikke noen ønsker om noe annet, da de færreste ikke visste at det fantes andre typer øl. Det absurde i det er selvfølgelig når man setter det på spissen, ta et eksempel fra min kokkekarriere: hvordan ville Norge vært om man kun kunne få kjøttkaker i brunsaus? «En mat takk»? Heldigvis finnes det et godt mangfold av mat å få servert, og etterhvert kommer nok dette til å gjelde også for øl på alle serveringssteder. Men allerede nå er det noen som leder an kampen for det gode øl. «Hvilken da?» Nylig besøkte jeg et av Stavangers bedre ølsteder, med nærmere to hundre forskjellige øl finner man alt fra pils, pale ale og IPA til flamsk rød, lambic og barley wines. På akkurat denne dagen har jeg en snakk med barsjefen, og kommer inn på dette hva man kan forlange og si til sine kunder. » Veldig mange kommer inn og ber om «En øl» eller «En pils». Det vet jo ikke bedre og det er vårt ansvar å gi dem et valg, så vi svarer med stor selvfølgelse: «Hvilken øl?». De aller fleste setter pris på dette, men det er alltids noen som ikke helt skjønner hvorfor de blir spurt.» Så hva kan man si til sine kunder, hva kan man som servitør eller bartender forlange av sine kunder når det kommer til ølvalget?
3 gode tips
De aller fleste i servicebransjen HORECA ønsker å gi god service, det er tross alt det som er jobben deres. Men for at de skal kunne gi denne servicen, er det noen punkter som må oppfylles:
Utvalg:
Serveringsstedet må ha et utvalg, reelle alternativer til det kunden er vant til å få. Det betyr ikke at stedet trenger å ha flere hundre forskjellige øl, men et velassortert utvalg både på flaske og fat som. I dagens utelivsbransje er det ikke lenger vanskelig å få tak i godt øl, uavhengig av hvilken avtale et utested har. De fleste innkjøpskjeder, importører og bryggerier nå har et godt utvalg for utestedene å velge i.
Kunnskap:
Om man har kunnskap på et emne og god kunnskap om et produkt, er det mye enklere for en servitør eller bartender å kunne gi begrunnede og korrekte anbefalinger til en kunde. Det gir også trygghet både for serveringspersonalet og kunden, at kunnskapen kan føre til nye bekjenskaper i ølets verden. Kunnskap kan man få mange steder fra slik som blogger og mer tradisjonelle former for utdannelse som f.eks den Norske Ølkelner. Samtidig bør gode leverandører for utestedene være aktive i opplæring og informasjon både på generelt og produktspesifikt nivå. Det er noe alle er tjente på.
Interesse og tid:
Å selge noe man ikke har interesse i eller tid til å prioritere, er veldig vanskelig. Uavhengig om du er på en bar, et Vinmonopolutsalg eller en restaurant, så er det en kjerne av mennesker som brenner ekstra mye for det gode øl. Disse er ofte pådrivere og inspirasjoner for sine kolleger, og om en bedrift ikke har slike vil selv det beste utvalget av øl ikke kunne spres til Ola Nordmann.
Egen inspirasjon
Så hvorfor skal du som ølgærning bry deg om dette, er ikke dette utestedene, bryggeriene, importørene og butikkene sitt ansvar? Det er ingen tvil om at for å sørge for at de som selger produktet til sluttkunde gir god ølservice primæransvaret ligger hos disse, men det er også din oppgave! Om du sitter å leser denne artikkelen, så har du garantert en bevist holdning til øl. Du er med andre en inspirasjon og formidler, ikke bare til de nærmest rundt deg, men også for utesteder som bryr seg om kundene sine. Flere av de beste ølstedene i Norge spør aktivt sine kunder om hvilke produkter de ønsker, noe som ikke bare gjør at man virker serviceinnstilt, men også at utvalget hele tiden er oppdatert og har noen nyheter. For selv om bartendere og servitører på gode ølsteder holder seg oppdatert på nye produkter, så har ølgærninger i mange tilfeller minst like mye kunnskap. Derfor kan du som gjest være en inspirasjon og hjelp for utesteder på søken etter godt øl, selvfølgelig gitt at du presenterer dine idéer og ønsker på en fornuftig og ydmyk måte. Da blir det lettere for serveringsstedene å høre på deg.
Det felles ansvar
Hva så når alt dette er skrevet og notert? Øl-Norge er i en meget spennende utvikling, der fokuset går mer å mer bort fra kvantitet, og mer og mer over til kvalitet. Dette er mye takket være pionerer i bryggebransjen så vel som i serveringsbransjen, og når de store aktørene som hotellkjeder, dagligvarekjedene og restaurantgrupper får et større fokus på håndverksøl, er det et resultat av hard arbeid av disse pionerene. Nå begynner fase to der man går fra å prøve å få aksept for at det finnes alternativer til de lyse lagerne, til å faktisk opplyse og formidle detaljekunnskap også til de som fortsatt ikke vet bedre. Dette har du som ølgærning ansvar for å gjøre, sammen med alle aktørene i en av verdens beste bransjer: Ølbransjen!
Vis kommentar
Skjul kommentarer
Jan Halvor Fjeld
Hvis dere anmelder utesteder på feks Tripadvisor nevn ølutvalg eller enda viktigere, mangel på sådan.