Ø | Meninger

Næringsmiddel-politikk på en søndag

Copyright Brian J. McMorrow 1999-2012

Næringsmiddel-politikk på en søndag

I dagens samfunn er det vi forbrukere som gjennom vårt handlemønster bestemmer hvilke varer som skal være tilgjengelig.

Throndhjems Ølklub

Innlegget er skrevet av Tor Inge Stensaas, som er President i TØK, og må betraktes som en personlig ytring og ikke en offisiell TØK-uttalelse.

I Norge har dette f.eks. medført at det praktisk talt ikke lenger finnes slaktere, fiskehandlere eller andre spesialbutikker. Vi har valgt å fokusere på pris og legger våre innkjøp til Rema, Rimi, Norgesgruppen og Coop.

Vi har fremdeles lokale kaffebarer, men idyllen trues av storkonsernet Starbucks, som har som strategi å presse ut etablerte aktører ved å overetablere seg i de markedene de vil overta. Denne strategien er behørig omtalt i lærebøker om markedsstrategier og kjent for alle BI-studenter.

De samme mekanismene gjør seg også gjeldende innenfor bryggerisektoren. Verdens ølkonsum kontrolleres av 4 store multinasjonale aktører og Carlsberg er en av dem.

I 2004 hadde Danske microbryggerier begynt å ta en litt for stor del av markedet i Danmark. Ca 5-6%. Dette året besluttet Carlsberg (i tillegg til å kjøpe Ringnes) å bygge et helt nytt bryggeri på Valby utenfor København for å ta opp kampen mot microbryggeriene.

Resultatet av beslutningene i 2004 ser vi i dag. Carlsberg presser på for å sentralisere bryggeriproduksjonen til de Norske bryggeriene i konsernet og det er vel spørsmål om tid før det blir slutt på produksjon av EC Dahls øl i Trondheim.

Det nye bryggeriet for specialøl sto ferdig i 2005, fikk navnet Husbrygeriet Jacobsen, og har en produksjonskapasitet på 1.700.000 liter øl pr. år. Det er satt av plass for utvidelse til 3.500.000 liter. Rått parti ift microbryggeriene med andre ord.

Jacobsen lager middelmådig øl, med unntak av Dark lager og Golden Naked Christmas Ale som er kvalitetsøl. Carlsberg produserer Jacobsen primært for det Danske markedet med en liten export til Sverige, Norge, USA og England.

Man får ikke inntrykk av hvilke konsekvenser Jacobsens inntreden har medført her i Norge. Til det er kvantumet for lite. Tar man derimot turen til Danmark, så er det i tiden før jul fullstendig dominans av Jacobsen Golden Naked Christmas Ale i nær sagt alle puber og restauranter. Øl fra de ekte microbryggeriene er faktisk vanskelig tilgjengelig i København.

Det er opp til hver enkelt av oss å bestemme hvordan vi ønsker å påvirke fremtidens mat- og drikketilbud. Noen ganger må man gå forbi flasken med det gode ølet for å sikre at de 15 andre merkene ved siden av fortsatt er tilgjengelig i årene som kommer. God helg!

Bildet er hentet fra http://www.pbase.com/image/82118268, og er Copyrightet av Brian J. McMorrow.

Vis 12 kommentarer

  1. De 15 andre bryggeriene får ta seg sammen og lage et øl som er bedre enn den ene gode.

    1. Tror du misforstår innlegget en smule. Poenget er nettopp at microbryggeriene generelt lager betydelig bedre øl enn industribryggeriene. På samme måte som de lokale kaffebarene med utdannede baristaer lager bedre kaffe enn Starbucks og slaktern har ferskere kjøtt enn Rema 🙂

  2. «Øl fra de ekte microbryggeriene et faktisk vanskelig tilgjengelig i København.»

    Nå er det halvannet år siden jeg var i Køben, men ting skal ha endret seg ganske drastisk siden den tid om det skal være så veldig vanskelig.

    Kanskje er det ikke mulig (?) å kjøpe mikribryggeri-øl på «standard» utesdteder og på super-brugsen, men med to mikkeller-barer, ølbutikken og en rekke andre barer som fokuserer på (kvalitets/håndtverks/mikro/godt) øl tror jeg ikke situasjonen er så ille som du beskriver den her..?

    1. København har nesten 1200 restauranter og barer i følge Trip Advisor. Før Jacobsen ble etablert hadde microbryggeriene 5% av dette markedet totalt i Danmark. Når Jacobsen har pøst på med 1.700.000 liter øl inn i dette segmentet er det naturlig å tro at microbryggerienes andel er redusert.

      1. Hmm, når vi er inne på det med å «tro» og «anta» kan man også tro at andelen mennesker som drikker noe annet enn «eurolager» har gått opp. Dermed kan det være at Jacobsens 1.700.000 liter øl har spist mer av moderbryggeriet enn av mikrobryggeriene.

        Den samme debatten han vi ta her i landet. Hansa har lansert en «IPA», som vel må sies å være et forsøk på å henge seg på mikrobryggeri-trenden i Norge (så kan vi ta diskusjonen på hvor god denne er et annet sted). Spørsmålet blir da om denne spiser markedsandeler fra mikrobryggeriene, eller om den spiser fra de store bryggeriene sine «pilsnere».

        Jeg har ikke tall, men jeg observerer at det selges stadig mer «mikrobryggeriøl» her i landet (via polet og utesteder) og jeg klarer dermed ikke å se så veldig svart på situasjonen.

        Det hadde såklart vært trist om «mikrobryggeriene» ble skkviset ut av markedskapringsforsøk som Jacobsen (og Blue Moon i USA), men jeg tror markedet er såpass stort at det er plass til begge deler.

        Dog, det jeg stiller meg mest undrende til er påastanden om at det er vanskelig å finne øl fra de «ekte mikrobryggeriene i København.». Jeg skal dit i jula, så får sjekke da.

        Ser at ratebeer lister 87 barer/resturanter/bottleshops i København (http://www.ratebeer.com/Places/Country/Cities/copenhagen/58.htm). Det er langt unna 1200, men jeg synes fortsatt ikke det er til å kimse av.

        1. Hei – er enig i at Jacobsen sannsynligvis kanibaliserer noe fra moderbryggeriets omsetning, men det er klart at de tar markedsandeler fra microbryggeriene. Det var jo derfor bryggeriet ble etablert. Jeg snakket med en større delegasjon som var i København 4 dager i forrige uke med sedvanlige restaurantbesøk og bar-besøk etter innfallsmetoden. De fikk ikke kjøpt microbryggeriøl noen plasser, men selvsagt finner man dette hvis man forbereder seg på forhånd.
          Poenget med mitt innlegg var primært å sette fokus på at Carlsberg, har etablert et større spesialbryggeri for å ta opp kampen mot microbryggeriene. Jeg ser heller ikke svart på situasjonen, men resultatet av øl-gigantenes strategier ser man kanskje tydligst i England hvor industribryggeriene eier brorparten av pubene. Synes du øl-mangfoldet har hatt en positiv utvikling der? De gamle ale-bryggeriene har stort sett forsvunnet fra pubene i London og microbryggeriene kommer ikke inn på disse pubene og barene.
          Siden du er inne på disse sidene, går jeg ut fra at vi deler en felles ølinteresse og er enig om at det er viktig å opprettholde den gode ølkultulturen vi har begynt å få i Norge. Vi må bare gjennom vår forbrukeradferd sørge for at utviklingen fortsetter.

  3. Omsetningen av øl i Danmark har sunket med jevnt 8% de siste 3 årene. Salget av vin, målt pr. innbygger, har også gått ned i denne perioden, men ikke like mye.

    Etter å ha økt i flere år gikk i fjor andelen fra mikrobryggerier ned fra 4,5 til 4,4%.
    Samtidig gikk andelen av importert øl opp fra 5,2 til 6,0%.
    75% av mikro og importert selges via dagligvareforrentniger.

    Jeg vil anta at handel i Tyskland er en større trussel for de store bryggeriene enn det mikrobryggeriene noen gang blir.

    Tallen e er fra den den danske bryggeriforreningen.

  4. Interessant artikkel! I mitt tidligere ølbloggerliv var jeg opptatt av den samme problemstillingen.
    Det er helt klart at økonomiske muskler er en viktig konkurransefaktor i dagens marked. Forbrukerne er generelt lite kritiske, lite kvalitetsbevisste og dessverre en veldig lett gruppe å påvirke.

    I dagligvarebransjen er fokuset bevisst vridd fra kvalitet og utvalg til pris. Konkurransen er liten og det er i realiteten ingen priskrig. Og det eksisterer heller ingen «lave priser», slik kjedene påstår. Med rundt 2% markedsandel for de norske mikrobryggeriene burde det både være rom for ytterligere ekspansjon for disse, og et marked for den tradisjonelle pilsen og «industriell gourmetøl» for de større bryggeriene.

    (Dette var en personlig ytring fra Kjempetorsken).

    1. Ikke tvil om det, men samtidig skjer det en opvåkning i dagligvarebransjen og det er nå ikke uvanlig å se et anstendig utvalg av øl fra norske «hånbryggerier» i fullutvalgs dagligvareforretninger. Spørsmålet er da om dette kan risikere å falle mellom to stoler, ved at hvermannsen mener det blir for dyrt og geeksen mener det ikke er spennende nok og gjør sin handel på Vinmonopolet.

      1. Ølmessig kommer det norske Vinmonopolet litt mellom to stoler. Volumet vil alltid være i dagligvare, og Vinmonopolet blir kun et spesialutsalg. Systembolaget, for eksempel, har både volum og utvalg på samme sted.

        Jeg vet at mange ølnerder vil at øl i dagligvarebutikk, tilsynelatende for å få et bedre utvalg i sin lokale butikk og noen spesialutsalg med meget bra utvalg. Det er vanskelig å være sikker, men jeg tror dette er naivt. Det tror jeg en hver selger som har forsøkt å få spesialøl (eller for den saks skyld, spesialsjokolade eller utvalg i sigarer) inn i en dagligvarebutikk, kan si noe om hvor glade kjedene er i spesialprodusenter.

        1. Her må vi ikke glemme at Systembolaget er pålagt å ta seg av det aller meste av ølsalget som dagligvarehandelen tar seg av her i landet.

          1. Jepp. Du får volum og utvalg på samme sted.

            Jeg tror ikke det er mulig å få til i Norge. Å flytte øl under 4,7% til Vinmonopolet vil være veldig upopulært og strukturen i norsk matvarehandel hindrer at kjedebutikkene kan bli utsalg med høyt utvalg.

Legg igjen en kommentar til Tor Inge Stensaas Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke vises