Ø | Meninger

Vet NTB hva reklame er?

Vet NTB hva reklame er?

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug har fortalt at Regjeringen har begynt å se på det svært strenge reglementet vi har i Norge når det gjelder reklame for alkoholholdige drikkevarer.

Det reglementet som er så strengt at et bryggeri ikke engang kan liste opp sine produkter på egne internettsider. Og det er nettopp denne delen de vurderer å gjøre noe med, slik de lovet før valget. Nyheten er nøkternt gjengitt i Adressa, men så starter journalistenes dans rundt fakta. NTB tar tak i saken og klarer å lage overskriften «Regjeringen vurderer å tillate ølreklame». Her svikter tydeligvis både journalisten i NTBs innsikt og «mikrofonstativene» i media som Hegnar Online, ABC Nyheter og Vårt Land sin evne til å vurdere det de får inn. TV2 klarer det helt på egenhånd, med overskriften «Regjeringen åpner for alkoholreklame», med åpner fremhevet grønt. For dette dreier seg absolutt ikke om å åpne for ølreklame. Det er snakk om å tillate produsenter å nøkternt liste opp hvilke produkter de har i sitt sortiment. Nøktern informasjon om alkoholstyrke, mengder av sukker, hvilken mat det og det ølet passer til og gjerne litt om maltsammensettingen og historien bak navn eller oppskrivt. Dette er langt fra reklame.

Reklame er noe som dukker opp uinvitert. Reklame er noe som forstyrrer. Reklame er noe en ikke oppsøker. Reklame er noe der du egentlig leter etter noe annet.
Det det er snakk om her er informasjon som den enkelte potensielle kunde må lete frem på bryggeriets hjemmeside. Informasjonen det er snakk om vil med andre ord være omtrent like tilgjengelig som regjeringsproposisjon er på regjering.no, og hvem ville finne på å kalle det for reklame?

 

Vis kommentar

Din e-postadresse vil ikke vises