Ø | Meninger
Tingsmenn til Bjørgvin og Borg
De skulle til tusen, men nå er veien lagt om til Bjørgvin og Borg.
At pub-delen av Gulating inngår en avtale med Hansa Borg Bryggerier (HBB) er i og for seg ikke noe problem rent isolert sett. Slike avtaler inngås «daglig», men om en ser dette i lys av tidligere uttalelser fra kjeden blir det hele litt merkelig. Her er et knippe uttalelser fra Gulatings hjemmesider og deres crowdfounding-kampanje «Tingsmenn til tusen».
Vi i Gualting har tenkt å endre dagens situasjon. Der de store gigantene liksom skal bestemme hva vi skal drikke?
Vi vil ha med deg som vil jobbe for en ølrevolusjon. Der folket bestemmer hva vi skal drikke.
Drikk ditt eget øl. I din egen pub.
Én ting har historien lært oss – vi kan ikke la det være opp til industripilsprodusentene og dagligvare-triopolet å sørge for mangfold og kvalitet. Vil du ha et øl – i fremtiden, må de mange håndverksbryggeriene få sjansen til å lykkes.
Øl har i ånden aldri vært eid av storindustrien. Men industrirevolusjonen muliggjorde bryggerier tuftet på kostnadseffektiv volumproduksjon fremfor kvalitet.
La folket bestemme. / Vi vil at folket skal bestemme!
Som dere ser er det litt avstand mellom det Gulating uttaler og det de nå har gjort. Hvordan det påvirker deres image fremover vil kun tiden vise, men jeg tillater meg å spekuler litt over hva dette kan ha å si for utvalget på de aktuelle pubene og for småbryggerienes betingelser.
En slik avtale dreier seg i bunn og grunn om penger og i dette tilfeller er det nok snakk om det som bransjen kaller kick back. Det vil si at kunden får rabatt i ettertid ut fra en tabell for solgt mengde. Dette er så innarbeidet at vi fikk det på Teknikerkroen (en studentkro med åpent en gang i måneden) den gang jeg var med og drev den. En stor aktør kan kan imidlertid forhandle seg frem til en bedre kick back enn en liten. I tillegg kommer det som kalles «kick back up front». Dette er rene penger som de store bryggeriene gir utestedene til innredning og oppussing før de i det hele tatt er i gang. Spørsmålet for de som vurderer å starte en Gulating-pub blir da om de tjener på denne avtalen, eller om de ville kommet bedre ut av det med en direkte avtale med et stort bryggeri. Eller for å si det på en annen måte: Hvor mye av pengene fra avtalen havner i selve Franchisekjeden og hvor mye havner på hver enkelt pub.
For småbryggeriene vil dette si at det blir færre kraner å konkurrere om, men det er også kommet en annen faktor på bordet. Det er nå åpnet for av salg av tilkomst til kraner i Gulatings puber. Når HBB betaler for å få sin pils på kraner på en Gulating-pub vil det overraske svært lite om dette også blir krevd fra andre aktører. Dette går selvsagt mest ut over de aller minste. De som Gulating har snakket så varmt å hjelpe.
Hvem er det da som bestemmer hva vi skal drikke?
Folket eller Gulating, Hansa Borg og de som er store nok til å kjøpe seg en plass ved bordet eller kundene?
Jeg lar Gulatings selvmotsigelser ligge for nå. Legger til side tastaturet, finner meg en kopp nytrukket kaffe og lar og lar Mark Knopfler og gjengen ta meg inn i ferieuken.
The work force is disgusted downs tools and walks
Innocence is injured experience just talks
Everyone seeks damages and everyone agrees …
Vis kommentar
Skjul kommentarer
Tone
Det som blir spennende, er om de bruker HBBs industripriser til å «finansiere» håndverkspriser. Det er vel sjeldent at «folket» bestemmer i vårt langstrakte land, men i veldig mange tilfeller (til tider til og med meg selv) lommeboken som bestemmer. Så om de selger HBB noe dyrere enn normalt for å kunne selge håndverk noe billigere kan det bli en god avtale for alle parter. Man kan håpe hvertfall….