Ø | Meninger

Vinmonopol på norske flyplasser?

Vinmonopol på norske flyplasser?

I går (24.1) hadde VG et oppslag om at Landbruksminister Trygve Slagsvold Vedum ønsker at Vinmonopolet skal overta driften av Tax Free utsalgene på flyplassene som drives av Avinor. Min ryggmargsrefleks var, som hos så mange andre: NEI, ikke mer statlig styring av dagliglivet. Men så begynte jeg å tenke.

VG siterer Slagsvold Vedum på:
– Taxfree-salget øker hvert år på bekostning av Vinmonopolet. Over tid vil det true Vinmonopolets rolle i det norske samfunnet.
og
– Vinmonopolet er bærebjelken i norsk alkoholpolitikk, og for å opprettholde denne er det viktig at de er ledende på alkoholsalg i Norge. Vi må sikre Vinmonopolets rolle også for fremtiden.

For meg er ikke dette spesielt gode argumenter. Det finnes andre mekanismer som kan brukes til å kontrollere salg og det er og blir et faktum at inntektene fra Tax Free utsalgene er med og driver Avinors flyplasser. Noe også Egil Thompson understreker i sin kommentar. Utover dette har ikke Thompson noen motforestillinger mot forslaget.

Som nevnt var min første reaksjon at dette kun var enda et område den sosialistiske delen av Senterpartiet ville trekke statlig kontroll ned over ørene og øynene på oss, men så begynte jeg å tenke gjennom hva de som i dag driver disse utsalgene i dag byr oss av alkoholholdige varer og det er forsiktig sagt ikke spesielt spennende. Det er rett og slett standardvarer opp og i mente og for det som interesserer meg og våre lesere mest er det direkte skralt. Selv om en og annen Erdinger og Paulaner dukker opp fra tid til annen går det i all hovedsak i standard butikkøl. Legg merke til det siste. De byr oss øl som vi kan kjøpe på butikken på hjørnet og ikke noe mer. Dette på tross av at reglene åpner for langt mer spennende varer og sterkere varer.

Jeg vil anta denne mangelen på utvalg skyldes to ting. Profittkrav som gjør at det kun blir kjøpt inn produkter en vet har solgt brukbart tidligere og dermed vil selge igjen fremfor varer en kunne tjent mer på, men frykter at blir stående igjen i hyllene, og mangel på kunnskap om hvilke regler som gjelder. På hjemmesidene til Heinemann, som driver utsalgene på de største flyplassene, står det ikke nevnt med et ord at en kan ta med seg øl over 4,7% på kvoten for øl.

Den siste antagelsen bekreftes av at det listede utvalget på de største flyplassene består av Carlsberg Green Label, Aass Bier (?), Hansa Pilsner, Lervig Bier (?) og CB Pils. De er så skralt at det er bortimot umulig å finne en dagligvarebutikk som har et dårligere utvalg. Her må jeg i rettferdighetens navn på peke at det fra tid til annen dukker opp en palle med «Gold» eller tilsvarende på 6,5% og at jeg ikke vet om betjeningen uten videre godtar dette på ølkvoten.

På Heinemans beskrivelse av kvote står det ingenting om alkoholstyrke. Jeg antar at de tar max 4,7% som en selvfølge. På gardermoen.no det enda verre. Her spres det direkte feilinformasjon om at maks ABV for øl i kvoten er 4,7%.

Dette målt opp mot Vinmonopolets utvalg som stadig blir bedre gjør at jeg ender opp med å være for at Vinmonopolet skal få prøve seg på Tax Free handel. Jeg tenker da ikke nødvendigvis som det eneste alternativet ved at staten legger Tax Free salget under Vinmonopolets vinger, men at de i det minste bør delta i neste runde med anbud på denne oppgaven. Deres faste avansemarginer, godt skolerte betjening og gode kontroll på svinn burde gjøre dem til en verdig motstander for de andre tilbyderne og for meg ville det vært en sann glede å kunne ta med litt skikkelig norsk håndbrygget øl når jeg skal på besøk til venner i utlandet og noe litt mer spennende enn butikkpils når jeg kommer hjem igjen.

Se også: Tar du øl med hjem

Vis 9 kommentarer

  1. Det var det jeg tenkte også. Hvor mye dårligere kan det bli på øl?

    Jeg er heller ikke sikker på hvor stor grad taxfree «bidrar til å drive» flyplassene framfor å drive opp ett overskudd jf hvor viktig det er for å holde dem i live.

    Uansett er det noen som må opp i ringa!

  2. Som tidligere ansatt på tax-free’n så kan jeg opplyse at de ansatte skal kunne kvotene bedre enn gardermoen.no. Kan ikke garanteres, og særlig ikke på OSL, der jeg vet mange har slitt med tollere som ikke kan kvotene selv på dette feltet.

    Når det gjelder øl har jeg i alle de år jeg jobbet det gremmet meg over sortimentet. Men det er snakk om en liten butikk (i areal kontra kundetall) og plassen er problemet – i tillegg til at lokale krefter har svært lite å si når det gjelder sortimentet, dette styres i all hovedsak fra Hamburg.
    Lervig, CB og Hansa er tilstede grunnet hardt og mangeårig press fra de lokale butikksjefene (fraværet av Dahls skyldes rett og slett at den lokale butikksjefen ikke har giddet) og Aass er der siden de som eier 50% er fra Mjøndalen og ville ha Aass når de selv var ute og reiste.

    Carlsbergen kom inn når Heinemann tok over tax-free’n i Køben og er av dansk type, ikke norsk.

    Det er uansett hvordan man snur og vender på det penger det er snakk om. Ifølge en DN-artikkeln fra noen år tilbake så går rundt regnet 50% av omsetningen til Avinor/OSL. Ser vi på årsinntektene til OSL er inntektene fra salg og leie (tax-free, kiosker osv) 35% høyere enn inntektene fra trafikk (ie. det flyselskapene betaler). For flyplasser som Rygge og Torp er handelen enda viktigere.

    Eierne til Avinor har bestemt at Avinor skal gå med solide overskudd, da de veldig gjerne vil ha penger. For statsbudsjettene 2010-12 ble det vel tatt ut godt over milliarden.

    Når Sammy tar opp svinn kan jeg nevne det med ett ord eller tre også. TRN har ekstremt lave svinntall for detaljist å være, og svinnet er i all hovedsak knyttet til parfyme (små enheter til høy pris).

    Grunnen til at Lervig og Aass er oppført som «Bier» på hjemmesidene til flyplassjappene er at disse også nå styres 100% fra Hamburg og at varene da ligger i datasystemet med tysk tekst.

    Selv om jeg er en stor tilhenger av Vinmonopolet slik det er i dag, ser jeg ikke for meg at Vinmonopol og flyplass blir en god miks.

    1. Vinmonopolet godtar ingen svinn på over 500 / 1 000 000. Et tall som får ansatte i dagligvarebransjen til å måpe.

      1. Er fullstendig klar over at polets svinn er marginalt. Hva svinnet er nøyaktig på tax-free’n vet jeg ikke, men der jeg jobber var det snakk om svinn på rundt promillen. Milevis under det dagligvarebransjen sliter med, og godt innenfor polets grenser.

        Husk også at sjappene på Gardermoen er noe større i omsetning enn enhver polbutikk. Omsetningen på begge de to ligger på godt over en milliard hver. Tax-free’n (TRN=Gardermoen, Værnes, Sola, Flesland og Kjevik) omsatte i 2011 for 3.8mrd, ca. en tredel av hva polet gjorde (6 butikker mot 283).

        Og som jeg også påpeker. Svinnet fra tax-free’n dreier seg i aller høyeste grad om parfymeartikler. En mascara er uendelig mye lettere å ta enn en tre-litersboks.

        Det mange også glemmer er at tax-free’n er ikke bare alkohol. Dersom Vinmonopolet skal ta over alkoholsalget må noen andre inn å ta parfyme, snop og tobakk. Dette fører til mange ekstra ansatte, høyere kostnader da alle to-tre må ha eget adskilt lager og dermed økte priser. Økte prise fører til at folk da heller handler i utlandet.

  3. Må sette dere mer inn i Vinmonopolets verden. Svinn hos Vinmonopolet dekkes stort sett av leverandørene ved returer ol.

    1. Svinn i denne sammenheng er varer som finnes i lister men ikke lenger finnes fysisk i butikken.

      Returrett på varer finnes også i en del andre bransjer.

  4. Jeg lurer nå stadig på hva som er logikken i at man skal få handle avgiftsfritt fordi man tar seg en flytur. Til glede for businessgutta som flyr ofte, og som har best råd av oss alle … Avskaff hele taxfree-ordningen, spør du meg.

    1. Og øk heller lovlig importkvantum til EU-nivå.

  5. Gjelder også båtpassasjerer. Og er ikke noe norsk fenomen, alle land med internasjonal rutetrafikk har tax-free. Mange land har også tax-free butikker nede på landjorda for de som passerer grensa med bil også.

    Disse businessgutta er de dårligste kundene på tax-free’n i Norge. De som legger igjen mest penger er de som reiser på chartertur.

    Og denne EU-nivået du nevner er en medieskapt grense som ikke eksisterer. Det er fri flyt av alkohol for personlig forbruk innen EU (det regnes tross alt som innenriks), den grensen norsk media liker å referere til er grensen for når tollerene skal spørre om det er til personlig bruk eller ikke. Lite sannsynlig at Norge vil innføre fri innførsel som verdens eneste land.

Din e-postadresse vil ikke vises