
Damer i ølbransjen: Gunnhild Tolleshaug – Drikkevareutvikler med håndverksøl i blodet
Fra den danske håndverksølrevolusjonen til drikkevareutvikler for Ringnes; Gunnhild Tolleshaug har virkelig sett ølbransjens mange fasetter.
Gunnhild Tolleshaug har alltid latt seg fascinere av smak, duft og håndverket bak en god drikkeopplevelse. Opprinnelig fra Vefsn i Nordland, har hun skapt seg en imponerende karriere innen drikkevarebransjen, med en reise som startet i ølbryggingens verden og som nå har ført henne til utvikling av vann, brus og energidrikker hos Ringnes.
Det hele begynte med studiene ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås, som næringsmiddelkandidat (det som nå heter master i matvitenskap).
Gunnhild spesialiserte seg videre innen bryggeriteknologi ved det tekniske universitetet i München (TUM). Nysgjerrigheten og lidenskapen for ølbrygging tok henne videre til København etter endte studier i 2004.
– Jeg startet karrieren med ølbrygging for et mikrobryggeri i København etter studiene. I tillegg jobbet jeg med produktutvikling av over tretti ulike produkter over tre år, forteller Tolleshaug til Ølportalen.
Var en del av den danske ølrevolusjonen
Det var her drømmen om en karriere i bryggeribransjen virkelig tok form, hvor Gunnhild fikk jobbe for Brewpub under den danske ølrevolusjonen.
– Jeg var så heldig å få være med på starten av den danske mikrobryggerirevolusjonen sammen med flere kjente mikrobryggerier, forteller hun entusiastisk.
I tre år var Gunnhild en del av dette innovative og kreative håndverksølmiljøet i Danmark, der hun hadde ansvar for hele verdikjeden til bryggeripuben; fra brygging og kvalitetssikring til produktutvikling og salg.
Opplevelsen åpnet dørene videre til Carlsberg, hvor hun fikk arbeide med noen av verdens mest kjente merkevarer som Carlsberg og Tuborg, i tillegg til lokale danske merker som Kongens Brygghus, Semper Ardens og Carls. – Dette var en utrolig spennende periode hvor Carlsberg fikk flere kjente brands inn i porteføljen etter oppkjøpet av Scottish & Newcastle og jeg fikk kollegaer fra hele verden.
I 2010 gikk veien videre til Ringnes, hvor hun startet som øl-utvikler. I løpet av årene hos Ringnes har hun også vært bryggerimester og jobbet tett på produksjon og drift. Nå er fokuset hennes rettet mot utvikling av nye produkter innen vann, brus og energi – et spennende skifte fra øl, men med den samme dedikasjonen til kvalitet og innovasjon.
Forbedringspotensial
Som kvinne i en tradisjonelt mannsdominert bransje har Gunnhild fått sin del av spørsmål rundt kjønn og likestilling.
– I våre dager er det kanskje litt utdaterte spørsmål, jeg vet ikke?, spør hun retorisk. Selv om hun for tiden jobber med utvikling av andre drikkevarer enn øl, setter hun pris på at folk er nyskjerrige på hva hun driver med.
– Det er hyggelig at folk spør da det viser at de bryr seg, smiler hun.
Med bakgrunn av å ha jobbet og studert i flere land, får hun spørsmål om det er stor forskjell på bransjen i Norge kontra utlandet.
– Selvfølgelig er det det. I oppstarten i København gikk det ikke en uke uten at det ble nevnt at jeg var en kvinnelig brygger. Og kulturen i Danmark har tidligere hatt større kjønnsforskjeller enn jeg har oppfattet at det er i Norge. I München var det nesten kun menn på studiet, og de kunne ikke helt forstå hva jeg som kvinne skulle der nede. Men det er nå noen år siden, påpeker Tolleshaug.
Selv opplever hun at holdningene har endret seg til det bedre over tid, men understreker at det fortsatt er utfordringer.
– Det er fortsatt forbedringspotensial når det gjelder synet på kvinner i mannsdominerte yrker, sier hun.
Hun har likevel aldri latt dette stå i veien for sin lidenskap og karriere.
– For meg er det en kjempespennende bransje å arbeide i og jeg tenker ikke så mye over kjønn da vi er flere kvinner med bryggmesterbakgrunn i Ringnes.
Når det gjelder mangfoldet i ølverdenen, mener Gunnhild at kvinner ikke nødvendigvis blir avspist med såkalte «dameøl» lenger, men at kommentarer og stereotypier fortsatt eksisterer – særlig fra enkelte menn som føler behov for å belære.
– Jeg tror ofte «Mansplaining» forekommer i slike settinger, sier hun og får undertegnede til å le gjenkjennende med henne.
Initiativer som «Damer & Øl» er derfor viktige, mener hun, for å skape ‘trygge’ arenaer der kvinner kan utforske øl på egne premisser.
– Jeg tenker at det fortsatt er et stort potensiale når det gjelder å få kvinner til å få mer breddekunnskap ift smaksvariasjonen innenfor øl, og å velge øl til maten i stedet for feks vin, slår hun fast.
Og at det er nettopp slike arrangementer som kan trekke flere kvinner inn i ølverdenen.
– Jeg tenker at det å holde smaksaftener i kombinasjoner med sjokolade, ost eller annen mat som passer til øl alltid vil interessere de som er opptatte av smak.
Stå på!
Hun mener det fortsatt er et stort potensial for å få flere kvinner interessert i øl. For dem som ønsker å gå inn i bryggeribransjen, har hun ett klart råd:
– Som i alle andre fagfelt, handler det om å stå på og bygge kompetanse.
Selv har hun en forkjærlighet for ølstiler med kompleks smak. Hva om hun skulle velge én ølstil å ha med seg på en øde øy? Gunnhild smiler.
– Jeg har alltid hatt et svakt øye til Rodenbach Alexander og flamsk rød, siden jeg ble kjent med stilen da jeg bodde i Danmark.
Men hjemme i kjøleskapet ligger det ofte en Frydenlund Fatøl.
– Det var jo ølet som ble servert på studentpuben min, avslutter hun.
Fra mikrobryggerier i København til utvikling av nye drikkevarer i Ringnes – Gunnhild Tolleshaug har bevist at lidenskap, kunnskap og pågangsmot er nøkkelen til suksess i drikkevarebransjen.
Les de andre portrettintervjuene i Damer i ølbransjen-serien:
Hege Ramseng – Dronninga på haugen
Sigrid Strætkvern – Stemningsskaperen
Jannicke Øye – Ølguru og bransjeforkjemper
Bodil Oust – Fra geologi til gårdsmalt
Siv Midtrød – Fra matteknologi til ølbrygging
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer