Hun kveiket amerikanernes reiselyst
Noen ganger hjelper det med hard innsats og kjærlighet til produktet.
Store deler av norsk reiseliv befinner seg fortsatt mentalt på 90-tallet når det gjelder markedsføring og tilbud til besøkende. En er kommet litt lenger på mat enn på drikke. Karbonadesmørbrødene er byttet ut med laksewraps og en del steder er det faktisk mulig å få smakt vilt som smaker vilt, men på drikkefronten er det like sørgelig som før. De ser ut til at de innbiller seg at utlendinger kommer her for å drikke spansk og fransk vin og de ser ut til å tro at Kronenbourg 1664 og Corona som spennende ølutvalg eller Carlsberg som lokalt øl.
I et slikt fantasiløst ødeland er det ekstra morsomt å se at noen for oppmerksomhet for noe som er genuint norsk. På Voss finnes det noen få slike. To slike er Voss Bryggeri og 3 Brør Kafe. Jeanette Lilleås er daglig leder for begge disse stedene, men bruker nå mest tid på 3 Brør.
Hver januar legger New York Times ut en artikkel med 52 anbefalte reisemål. Et for hver uke. Et av reisemålene på årets liste er Vestlandet. Her er Voss og 3 Brør er trukker spesielt frem. Dette fordi de serverer godt lokalt øl og ikke minst fordi de serverer øl laget med kveik. Verdens hippeste gjær – og den er norsk.
Jeg fant ut jeg ville ta en liten prat med Jeanette Lillås og treffer henne lørdag formiddag. Dagen etter at hun har samlet gode venner til selskap hjemme hos seg selv.
Gratulerer med fantastisk omtale i New York Times. Ble det litt ekstra lystig i går etter dette?
Litt tilfeldig at jeg hadde middagsgjester akkurat denne dagen. Men ja det ble ekstra lystig og gjestene hadde med blomster og Champagne. De tar aldri med øl til meg.
Hvordan har reaksjonene fra venner og kollegaer vært?
Har aldri fått så mye tilbakemeldinger tidligere. Vanvittig kult. Ekstra hyggelig når Isaac (Le Trou du diable) og Ewan (Ægir) sender hyggelige meldinger. De som kjenner oss godt vet hvor hardt vi har jobba.
Vi som følger den norsk ølscenen vet at dere i Voss Bryggeri har jobbet med kveik fra før den kom inn i den stigende populariteten den nå har. Hvordan føles det da å få en slik positiv oppmerksomhet om nettopp kveik og lokalt øl?
Som lønn for strevet og at det finnes håp om at vi som bryggeri kan overleve i et tøft marked. Og at norsk tradisjonsøl og kveik skal assosieres med Voss. Det er så mange bryggere rundt om på Voss som har holdt denne tradisjonen i hevd over generasjoner. Hadde det ikke vært for de så hadde vi ikke hatt kveik. Det fortjener oppmerksomhet.
Stemmer det at Voss Bryggeri var de først til å selge kveik-øl til utlandet?
Så vidt jeg vet ja. Til USA i 2015.
Var du klar over at denne artikkelen var på vei eller kom den som lyn fra klar himmel?
Var ikke klar over at denne artikkelen kom. Ble utrolig stolt og glad. Dette har vi jobbet hardt for over lang tid. Vi har fått en del henvendelser fra USA, fra bryggerier og privatpersoner. Vet at interessen der er særlig stor for kveik.
Norsk øl, med og uten kveik, blir stadig mer populært i utlandet samtidig det meste som tilbys på utesteder her hjemme (utover standardisert pilsner) er importert. Har Norge blitt for hipt for nordmenn?
Skulle ønske at flere utesteder hadde fokus på norsk håndverksøl. Jeg har selv valgt denne profilen hos oss på Tre brør. Og det er mer enn nok å velge mellom av norsk øl til å gjøre selv den særeste ølnerd fornøyd. Ønsker vi å beholde et mangfold av bryggerier, og dermed et mangfold av smak i Norge er det viktig å støtt opp om de norske.
Har du her en beskjed du ønsker å formidle til serveringssteder rundt omkring i landet?
Sett dere inn i hva norsk tradisjonsøl er, smaken, metoden og ingrediensene (Kveik). Det er utrolig gøy å formidle dette videre til gjester. Både lokale gjester og turister. Serveringssteder og Vinmonopol som har ulike tradisjonsøl med kveik på menyen sier at særlig utenlandske turister spør etter norsk tradisjonsøl. Dette ølet er kanskje ikke så utilgjengelig og sært som mange tror. Så er det jo et fantastisk matøl! Funker særlig godt til kjøtt og ost.
Jeg gir Jeanette fred til å fortsette forberedelsen for åpningen av 3 Brør og begynner å lete i kalenderen etter en ledig helg for en tur til Voss, mens jeg enda en gang undrer meg over hvor lite det norske uteliv har forstått av hvor godt og spennende norsk øl er. Både det tradisjonelle og det mer moderne.
På Vinmonopolet får du fort tiden Voss Bryggeri «Vossaøl» (6923402) og «Kveika Rugøl» (10074802),
samt 9 andre øl med kveik fra norske bryggerier.
Skriv en kommentar
Skjul kommentarer