Øl fra 198 land – Sør Korea – Terra

Øl fra 198 land – Sør Korea – Terra

Bryggeriet HiteJinros øl "Terra" er en bemerkelsesverdig suksesshistorie. På bare noen få måneder etter lanseringen i mars 2019 ble Terra en av Sør-Koreas mest populære øl.

Ved utgangen av 2019, under 300 dager etter lanseringen) hadde Terra oppnådd et samlet salg på drøye 15 millioner kasser øl. Omregnet til flasker tilsvarer det rundt 456 millioner flasker. Det betyr at hver voksen (ca. 42 millioner den gangen) i gjennomsnitt drakk 10 flasker hver. En reklamekampanje påstod at det ble solgt 19,2 flasker hvert eneste sekund!
Ølet nådde en tosifret markedsandel, som var det opprinnelige målet ved lansering, på bare tre måneder. Allerede i november hadde det solgt over 2,5 ganger mer enn det årlige salgsbudsjettet.

Det som skilte Terra fra konkurrentene, var posisjoneringen som en «clean lager» eller «ren lager» på norsk. Terra fremhever at produksjonen er mer naturlig enn sine motparter og legger vekt på den dypere og rikere smaken som kommer fra bruken av importert australsk malt.

Etter hvert som salget skjøt i været, ble undertittelen på etiketten endret fra «From AGT» som var en forkortelse for «Australian Golden Triangle malt», til «From AGM» som er forkortelsen på «Australian Genuine Malt selected by Terra». Dette markerte et skifte fra å bruke malt utelukkende fra én region i New South Wales kjent som Golden Triangle pga deres kornproduksjon, til å benytte nøye utvalgt malt fra hele Australia. Et tiltak som ble nødvendig på grunn av den uventede eksplosjonen i etterspørselen etter ølet.

Den grønne flasken har en elegant virvel-dekor ved flaskehalsen, som skiller designet fra et europeisk importøl som Heineken eller Carlsberg. Men ølet produseres faktisk av HiteJinro – det samme selskapet som står bak den ikoniske grønne soju-flasken. Firmaet ble etablert i 1924.

Navnet JINRO er en sammensetning av «Jin», som betyr «ekte» og er hentet fra navnet på produksjonsstedet Jincheon, og «Ro», som betyr «dugg», en referanse til de duggfriske dråpene som dannes under produksjonsprosessen.

I Norge er det Brewery International som står for importen av Terra.

 

HiteJinro
Terra (From AGM)
Pilsner 4,6% 0,33l kr 54,90 (Storo Ølutsalg)

Farge: Klar, gyllen med offwhite skum
Aroma: Lett og fint av lyst malt med litt gressaktige toner liggende bak
Smaker: Karamell, strå og hint mot sitrus fra det lyse maltet, med gress og noe florale toner fra humlen.
Har litt mer fylde og humlebitterhet enn man hadde forventet av denne type industripilsner. Selv om det ikke er like mye fylde som en 6-7% pilsner, er det merkbart en klarere humleprofil og maltpreg selv om denne bare holder 4,6%.

Ølportalen 7,5/10 Untappd 3,04 Brewver 4,80

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke vises