
Damer i ølbransjen: Sigrid Strætkvern – Stemningskaperen
Det finnes mang en ølspesialist i den vide verden av øl, men det er til vår kunnskap kun en person som også bærer den offisielle tittelen Stemningsskaper. Og for alle som har krysset vei med denne damen, er det ikke vanskelig å forstå at nettopp Sigrid Strætkværn har fått denne tittelen.
Som om ikke Ølspesialist og Stemningsskaper i Ringnes er fjonge nok titler, så kan hun slenge på International Beer Capability Manager i Carlsberg Group på toppen av disse.
Sigrid har over 40 års fartstid i ølbransjen og en mektig imponerende merittliste å henvise til.
Sigrid Strætkvern har vært en sentral skikkelse i norsk ølkultur i over 40 år , fra etableringen av Ringnes Ølsenter og Ølskole i 2001 til utviklingen av Carlsberg Beer Academy, som nå finnes i over 30 land.
I tillegg har hun undervist hos Norsk Sommerlierutdannelse og andre utdannelsesinstitusjoner. Gjennom sin jobb samarbeider hun med kokker, restauranter og andre institusjoner om opplæring og arrangementer tilknyttet øl og øl til mat.
I 2009 slapp hun boka Øl med kniv og gaffel som har funnet veien til mang et hjem og hjerte.
Det er ingen tvil om at Strætkvern forsetter om øl i historisk, kulturelt og gastronomisk perspektiv.
Nabo’n til Hamar bryggeri
Men hvor startet denne fascinasjonen for øl, lurer vi på.
– Tja, si det…, undrer hun litt. – Jeg har vel likt øl siden jeg smakte bayer første gang i min pure ungdom. Jeg måtte bli godt voksen før jeg begynte å like vin, og der går det mest i hvitt og ikke rødt! innrømmer ølentusiasten.
– Dessuten vokste jeg opp som nabo til Hamar Bryggeri, der jeg lekte med ungene som bodde på bryggeriet. Lukten av mask og vørter ble jeg kjent med veldig tidlig!
At Sigrid i det hele tatt havnet i bryggeribransjen skyldes en rekke med utilsiktede hendelser en sommer for noen år siden.
– Det hele startet ved en tilfeldighet, forteller Sigrid.
Etter å ha avbrutt en utdannelse i Bergen vendte hun hjem til Hamar, hvor hun tilfeldigvis fikk en sommerjobb på Hamar Bryggeri via sin søster. Storesøster Marit hadde søkt sommerjobb på bryggeriet, så da de ringte for å tilby henne jobben sendte hun Sigrid i stedet; siden storesøsteren hadde fått en annen jobb i mellomtiden.
– Det eneste ølrelaterte jeg hadde å vise til på min CV var en 4.plass i Bryggeriforeningens Øldrikkevisekonkurranse! En ære jeg deler med min tvillingsøster Kristiane, forteller stemningskaperen med et glimt i øyet. Smilet er aldri langt unna hos Sigrid.
Øl er en del av identiteten
Kunnskapen og interessen til stemningsskaperen er upåklagelig og hun har høstet mye erfaringer og opplevelser opp igjennom, men hun oppfatter ikke at det har vært så spesielt å være kvinne i en så mannsdominert bransje.
– Jeg har vel egentlig ikke tenkt så mye over det relatert til kjønn, men det har jo blitt en sentral del av min identitet og jeg er stolt av det jeg har fått til i alle de årene jeg har holdt på. Jeg blir egentlig ikke så veldig ofte utsatt for akkurat det spørsmålet om hvordan det er å være dame i ølbransjen lenger, men det var verre for 10-20 år siden. Det er nok fordi jeg nå ikke har like mye forbrukerkontakt, men jobber mest internt i Ringnes og Carlsberg og ut mot utelivskunder.
Men det har ikke bare vært en dans på roser heller. Selv om det trolig har bedret seg endel over disse 40 årene Strætkværn har jobbet med øl, var det ikke alltid lett å presentere seg som kvinnelig ølekspert.
– Det som i sin tid var virkelig frustrerende og irriterende var den evige rekka av menn som på død og liv ønsket å «sette meg fast» eller vippe meg av pinnen med idiotiske spørsmål og kommentarer. De kom i alle aldre og utgaver og tillot seg de utroligste kommentarer, som de aldri ville slengt ut til en mann, forteller hun.
– Ellers må jeg legge til at jeg absolutt har opplevd mest positivt. Jeg har opplevd ekstremt mye moro og fått jobbe med så mange bra folk – ellers hadde jeg ikke blitt her, innrømmer Strætkværn.
Øleksperten gleder seg spesielt mye over alle de nye dyktige kvinnene som har kommet til de siste årene. – På min egen arbeidsplass Ringnes nyter dyktige damer respekt. Vi har tre kvinnelige bryggerimestre og flere kvinner i ledende leder- og direktørroller, forteller hun stolt.
– Generelt sett har kvinner fått mer plass og respekt i samfunnet. Da jeg begynte i jobben for 40 år siden var det mye mer mannsdominert. Gutta hadde alle de viktige posisjonene, kvinnene jobbet enten som sekretærer, med regnskap, sentralbord, på laboratoriet eller i tapperiet.
I dag representerer også kvinner hovedvekten av de som med markedsføring og øl-innovasjoner, det er det ikke mange som vet!.
Godt miljø
Hun blir mer alvorlig og tankefull. – Jeg kan ikke uttale meg på vegne av andre kvinner i ølbransjen, men jeg er redd de fremdeles kan oppleve noe av holdningene jeg var utsatt for mens jeg hadde mye forbrukerkontakt.
– Innad i bryggeribransjen i Norge opplever jeg at det er en god tone, og Hege Ramseng fra Bryggeri- og drikkevareforeningen har bein i nesa og har vært en fantastisk viktig rollemodell og støtte for alle de nye kvinnene som kommer inn i bransjen. Men det vil alltid kunne dukke opp sleivkjeftede idioter ute på en festival eller gjest ute hos en kunde – dessverre, sukker hun.
Hun får spørsmål om det er flere utfordringer for kvinner tilknyttet bransjen, siden den er oppfattet så mannsdominert.
– Rent generelt er det kanskje dessverre slik at noen fortsatt må takle idiotiske kommentarer fra uskolerte, uvitende, umodne gjester eller kunder som tror de oppleves som store ved å tråkke på andre, sier hun oppgitt.
– Ellers tror jeg det avhenger veldig av om du jobber i en stor eller liten bedrift og hva slags type stilling du har, hvem du møter i jobben, hvilke kollegaer du har. Å være eneste jente i et mannsdominert miljø kan være alt fra beintøft og vanskelig til hyggelig, mener hun og retter en oppfordring til alle tilknyttet bransjen: – Vi må alle ta ansvar for å være med og fremsnakke jentene. Dersom vi er vitne til at noen utsettes for noen former for verbal eller fysisk trakassering må vi ta ansvar og bistå, sier Strætkværn bestemt.
Arrangementer som Damer & Øl har ifølge Sigrid vært viktige for å øke kvinneandelen i ølmiljøet. – Det har snudd mange fordommer og gitt kvinner trygghet i ølverdenen, sier hun, men legger til at det fortsatt er en vei å gå.
Så kommer det et hjertesukk. – Hvorfor er det slik at mediene fremdeles setter sammen smakspanel med nesten bare menn? Kvinner som jobber med øl er lite synlig i media og lite brukt av media!
Parkér drittsekkene!
Sigrid oppfordrer kvinner til å skaffe seg erfaring. – Ta deltidsjobb i utelivsbransjen, vær frivillig på festivaler og bygg nettverk. Utdanning er også viktig, enten innen realfag for å bli brygger eller innen økonomi og markedsføring for å jobbe med merkevarer, sier hun. Og viktigst av alt: – Ikke la noen snakke deg ned. Parkér drittsekkene!
Sammenlignet med utlandet er Norge langt fremme når det gjelder kjønnsperspektiv i ølbransjen, men utfordringer eksisterer fortsatt. – Jeg aner en forbedring de siste 10-15 årene her i Europa og jeg opplever det også i liten grad når jeg jobber i Asia. Men det er fremdeles litt tendenser til å vise tøffe gutter og glamorøse jenter i reklamene. Vi ser det generelt i samfunnet at kvinner fremdeles får mest komplimenter for uteseende, mens gutta roses for sine ferdigheter. Slikt smitter også over i annen kommunikasjon.
Hun grøsser bare av tanken på noen av tingene hun har sett og opplevd.
– Noen østblokkland ligger flere mil bak oss og er håpløst patriarkalske og kvinneundertrykkende (ikke bare hva gjelder øl). Jeg har bivånet min porsjon av smekre kvinner i lårkorte «ølkjoler» i tidligere Sovjetstater. De er fremdeles gammeldagse og låst i sitt syn på så vel kvinner som skeive, dessverre. Norge har i det minste unngått seksualisert ølreklame, takket være reklameforbudet, sier hun.
Favorittøl?
På spørsmålet om hvilket øl hun ville hatt med på en øde øy, svarer Sigrid diplomatisk: – Det er som å angi antall runder på Bislett. Men jeg kunne klart meg lenge på en god Session IPA. Aller helst en variasjon mellom merker, jeg er svak for Stonewall Inn IPA!!!
Etter 40 år i bransjen brenner Sigrid fortsatt for ølkultur, formidling og gode smaksopplevelser. Med henne på laget er det liten tvil om at øl fortsatt vil spille en viktig rolle i norsk drikkekultur.
Les også:
Damer i ølbransjen – Hege Ramseng.







Skriv en kommentar
Skjul kommentarer