Ølpolitisk Partivurdering
Foto: Peter Mydske/Stortinget
Det nærmer seg valg. Noen kaller det en borgerplikt, andre kaller det en mulighet, mens atter andre gir blanke og mener det ikke betyr noe om de stemmer eller ikke.
Partienes politikk omhandler, direkte eller indirekte, det meste som skjer i samfunnet og utfordringen er da å finne ut hva som betyr mest for deg. Både positivt og negativt.
Jeg hr tatt meg den frihet å vurdere, og karakterseette, det de forskjellige partiene har i sine programmer relatert til alkohol, og da speseilt øl. Det finnes selvsagt langt viktigere saker som kan avgjøre hvor din stemme skal gå enn partienes ølpolitiske meninger, men i det store puslespillet for å finne det rette partiet er dette muligens en viktig liten brikke for enkelte.
Meninger ytret i denne artikkelen sammenfaller ikke nødvendigvis med redaksjonens meninger om temaet.
Kriterier
Jeg har vurdert partiene etter kriteriene som er listet under. På punkter der Bryggeriforeningen og Vin- og Brennevinimportørenes forening har ytret seg vil min mening i stor grad sammenfalle med deres, men det som er skrevet her må ikke tolkes som annet en mine meninger:
o Fjerning av grunnavgiften for engangsemballasje.
Begrunnelse:
Denne gjelder for drikkeemballasje, inkludert den som blir pantet, om den ikke blir gjenbrukt. Dette er en gjenlevning etter returflaskene, som nå er borte. Dermed er dette nå en ren fiskal avgift. Like høy for en enkelt ølboks med pantemerke som for en flaske fin vin. Det som også gjør denne avgiften uforståelig er at du ikke betaler engangsavgift på for eksempel leverposteiboksen eller plastkartongen med is.
Grunnavgivten på engangseballasje utgjør i dag kr 1,42 per enhet + mva. Dette gir kr, 1,775 per ølboks, som har 25% mva) og 1,633 per brusboks (som har 15% mva).
Totalt er dette en inntektspost på 3 milliarder i statsbudsjettet.
(Den utskjelte «flypassasjeravgiften» er til sammenligning på 1,85 mrd.)
o En oppmykning av reklameforbudet, men ikke frislipp.
Begrunnelse:
Reglene er nå for strenge, men en fjerning av reklameforbudet vil gi fritt spillerom for store internasjonale aktører til å oversvømme markedet med sine kampanjer.
o Fortsatt 4,7% grense for salg av alkohol i dagligvarebutikker
Begrunnelse:
Butikkene har begrenset plass. Når noe kommer inn må noe annet ut. En heving, eller fjerning, av 4,7% grensen vil etter all sannsynlighet gi en flom av «bordvin» og ferdigblandede drinker som konkurrerer med øl om hylleplass. Det vil antagelig også bli en større konkurranse om plassene fra øl fra utenlandske aktører når disse ikke lenger må tilpasse seg 4,7%.
o Opprettholdelse av Vinmonopolet, men større mulighet for Vinmonopolet til å selv bestemme åpningstider.
Begrunnelse:
Vinmonopolet fungerer, gir hele landet god tilgang til kvalitetsvarer og er ikke prisdrivende.
At Stortinget skal bestemme klokkeslett for åpningstider er unødvendig detaljstyring. Den gjengen har viktigere oppgaver å bruke tiden sin på.
oTillatelse for produsenter å selge direkte til forbruker.
Begrunnelse:
Det fungerer bra for sider, og bør derfor også kunne fungerer for øl og vin, og det bør kunne diskuteres for brennevin. Jeg tar her ikke hensyn til eventuelle mengdebegrensninger (andel av produksjon eller totalvolum) eller en øvre alkoholgrense.
o Stå opp mot EU kravet om gjeninnføring av ombruksemballasje.
Begrunnelse:
De store bryggeriene vil kunne svelge dette, mens de små både må investere i tappeanlegg for flasker og kjøpe tjenester for frakt og vask av flasker.
Vi har allerede verdens beste retursystem og er verdensmester i panting med en returandel på 93%.
o Nedjustering av avgifter knyttet til alkohol, og da ført og fremst øl og vin, vil bli vektet som positivt.
Begrunnelse:
Vi har «verdens dyreste alkohol»
o Oppmykning av totalforbudet mot å nyte alkohol på offentlig område.
Begrunnelse:
Dette er mange steder en sovende lov. Politiet ser rett og slett gjennom fingrene med at en tar seg en stille øl i en park. Etter det jeg skjønner var intensjonen med loven heller aldri å hindre nettopp dette, men å hindre «festlige forsamlinger». Husk at denne loven er fra en tid da skjenkeløyve ble gitt mot spiseplikt og hoteller i distriktene hadde lov til å skjenke reisende, men ikke lokalbefolkningen. En omarbeidelse av denne loven er på høy overtid.
o Ending av generell aldersgrense er vektet som negativt, i begge retninger.
Begrunnelse:
Det fungerer slik det er i dag, og jeg kan ikke se noen gode grunner til å endre dette (selv om jeg mente noe annet da jeg var 17).
o Endringer i skjenketider er ikke vektet som alkoholpolitisk viktig.
Begrunnelse:
Dette ser jeg på som ren lokal administrasjon som har minimalt å si for den jevne nordmann.
o Programposter med annet innhold enn det som er nevnt her har blitt vurdert separat, med kommentar.
Programposter på «ingen endring» gir ikke poeng med mindre de går direkte mot punktene nevnt over.
Enkelte poster i programmene er tatt med for å vise at de er vurdert – selv om de ikke gir poeng.
Runde upresise floskler gir ikke poeng, men heller ikke minuspoeng.
Antall ganger forskjellige ord er nevnt er tatt med som en indikasjon på hvor viktig dette temaet er for partiene.
Fremskrittspartiet

«Alkohol» nevnt 15 ganger i programmet
«Grunnavgift Engangsemballasje» nevnt 0 ganger (Emballasje: 0)
«Bryggeri» nevnt 0 ganger
«Skjenk(e)» nevnt 3 ganger
«Rusmiddel» nevnt 1 gang
Under «Alkohol og tobakk«
· liberalisere alkohollovgivningen
0 p
Rundt og upresist.
· oppheve monopolet for omsetning av alkoholholdige drikker
-1 p
· sikre et tilfredsstillende kontrollsystem for omsetning av alkohol
0 p
Rundt og upresist
· sette aldersgrensen for kjøp og skjenking av alkoholholdige drikkevarer lik myndighetsalderen
0 p
Brennevin, ikke vurdert
· harmonisere avgiften på alkohol og tobakk med nivået i våre naboland for å unngå handelslekkasje og smugling
1 p
· fjerne reguleringen av åpnings-, salgs- og skjenketider
0 p
Under «Landbruk»
· tillate gårdssalg av alkohol uavhengig av alkoholstyrke
0,5 p
Begrenset til gårder, som vil si egendyrking av råvarer (eller brudd på EØS-reglene)
Under «Handels-, reiselivs- og servicenæringer»
Tillatelse til salg av sterkøl, sider og vin fra lokale produsenter i butikker i nærområdet vil styrke både turistnæringen og arbeidsplasser i distriktene.
0,5 p
Vi legger godviljen til og gir det andre halve poenget for «produsentsalg», selv om butikksalget går mot vårt oppsett og produsent ikke er nevnt.
«Vi vil åpne for at også ansatte under 18 år kan selge alkohol og tobakk, så lenge det er andre ansatte over 18 år i lokalet.»
Kan oppfattes negativt, men ikke poengvurdert
FrP Totalt 1 poeng
Kristelig Folkeparti
«Alkohol» nevnt 15 ganger
«Grunnavgift Engangsemballasje» nevnt 0 ganger (Emballasje: 3)
«Bryggeri nevnt» 0 ganger
«Skjenk(e)» nevnt 1 ganger
«Rusmiddel» nevnt 3 ganger

Under «Sirkulær økonomi»
Arbeide for at all emballasje skal være egnet for gjenbruk eller resirkulering innen 2035.
0 p
Rundt og upresist
Innføre emballasjeavgift for å unngå unødig avfall og legge til rette for alternativ resirkulerbar emballasje som ikke er plast.
0p
Minuspoeng vurdert utfra at de ikke vil fjerne den falske miljøavgiften på pantbar emballasje
Under «Forebygging av kriminalitet»
Føre en skjenke- og alkoholpolitikk som reduserer antallet kriminelle handlinger begått i alkoholpåvirket tilstand.
0 p
upresist
Under «Rus og rusomsorg»
At norsk alkoholpolitikk skal ligge fast knyttet til pris, tilgjengelighet og forbudet mot reklamering for alkohol.
0 p
Under «Forebyggende folkehelsepolitikk»
Hegne om samfunnets alkoholfrie soner, og sikre at idretten er en del av dem.
0 p
Opprettholde lovverket mot alkoholbruk på offentlig plass.
-1 p
Arbeide for at prikkbelastningssystemet strammes inn.
-1 p
Sørge for at kommunene har bedre og hyppigere kontroller for å hindre salg av alkohol til ungdom under 18 år.
0 p
Tanken er positiv, men i lys av kommunenes sterkt varierende håndheving kan vi ikke gi poeng her.
Føre en restriktiv, solidarisk og trygghetsskapende alkoholpolitikk ved å styrke et bevilgnings- og kontrollsystem som begrenser tilgjengelighet, reduserer den alminnelige skjenketiden fra 03.00 til 02.00, videreutvikler Vinmonopolet som alkoholpolitisk virkemiddel, stramme inn skjenking på flyplasser, opprettholde reklameforbudet og holde avgiftene på et nivå som begrenser forbruket.
-1 p
Sette ned et offentlig utvalg som skal foreslå tiltak for å nå målet om 10 prosent reduksjon av det skadelige alkoholforbruket innen 2035, og ytterligere reduksjon etter dette.
0 p
Under «Sosial markedsøkonomi på norsk»
Opprettholde forbudet mot reklame for alkohol, tobakk og pengespill, og forbudet mot markedsføring rettet mot barn.
0 p
KrF Totalt: -3 poeng
Høyre

«Alkohol» nevnt 6 ganger
«Grunnavgift Engangsemballasje» nevnt 1 ganger (Emballasje: 2)
«Bryggeri» nevnt 0 ganger
«Skjenk(e)» nevnt 0 ganger
«Rusmiddel» nevnt 2 ganger
Under «Fra linær til sirkulær økonomi»
endre deler av grunnavgiften på drikkevareemballasje til en materialavgift som avtar med økende andel resirkulert materiale i emballasje
0,5 p
Et steg på veien.
Under «Skatter og avgifter»
opprettholde taxfreeordningen og gjeninnføre veksling mellom tobakk og alkohol
0 p
Ikke relevant for innenlands alkoholpolitikk
Under «Verdiskapene Næringsliv»:
gjennomgå og modernisere alkoholreklameforbudet i alkoholloven
1 p
Vi tolker dette som en tilpasning til SoMe og den internasjonale verden vi lever i
Under «Landbruk, mat og dyrevelferd»
utvide muligheten for lokale produsenter av alkoholholdige drikkevarer til å selge varene sine til besøkende
1 p
Under «Et trygt og fleksibelt arbeisliv»
gjøre det enklere for unge å få kvelds- og helgejobber ved å åpne for noe lengre arbeidstider og forenkle regelverket rundt servering av alkohol
0 p
Lite relevant og upresist
Under «På lag med forbrukeren»
«utvide åpningstidene for alkoholsalg i butikk og på Vinmonopolet»
0,5 p
Høyre Totalt: 3 poeng
Venstre

«Alkohol» nevnt 5 ganger
«Grunnavgift Engangsemballasje» nevnt 0 ganger (Emballasje: 1)
«Bryggeri» nevnt 0 ganger
«Skjenk(e)» nevnt 1 ganger
«Rusmiddel» nevnt 4 ganger
Under «Sirkulær økonomi»
Implementere EUs digitale sporing av ressurser og utvide dette til å gjelde utover de sju områdene prioritert i EU; elektronikk, batterier og biler, emballasje, plast, tekstiler, bygg og byggevarer, og mat, vann og næringsmidler.
-1 p
Tolket som om de er for å innføre EUs krav om gjeninnføring av pant på glassflasker
Under «Rus» (innledning)
Venstre vil i hovedsak videreføre dagens alkoholpolitiske virkemidler. Samtidig bør det gjennomføres enkelte liberaliseringer i tilfeller der regelverket fremstår utdatert og forhindrer næringsvirksomhet. Det bør bli enklere for produsenter å selge produktene fra eget utsalgssted, forbudet mot markedsføring bør ikke være til hinder for nøktern informasjon om produktene man tilbyr, og kommunene bør ha full frihet til å bestemme lokale skjenke- og salgstider, inkludert for Vinmonopolet.
1 p
Upresist og deler er gjentatt under punktene lenger nede, poeng for fleksibilitet på Vinmonopolets åpningstider.
Oppheve forbudet mot alkoholkonsum i det offentlige rom.
1 p
Åpne for å tillate salg av sterkøl i butikk.
-1 p
Oppdatere reglene om alkoholreklame for å fjerne gråsoner, reflektere dagens virkelighet og sunn fornuft, og samtidig gjøre hverdagen enklere og mer fleksibel for mindre produsenter, restaurant- og utelivsbransjen.
1 p
Utvide ordningen med salg av sider direkte fra produsent til også å gjelde sterkøl, vin og andre alkoholholdige produkter inntil 22%, for å legge til rette for økt lokal verdiskaping og mangfold
1 p
Venstre Totalt 2 poeng
Senterpartiet

«Alkohol» nevnt 10 ganger
«Grunnavgift Engangsemballasje» nevnt 1 ganger (Emballasje: 1)
«Bryggeri nevnt» 1 ganger
«Skjenk(e) nevnt» 0 ganger
«Rusmiddel nevnt» 0 ganger
Under «Sirkulær økonomi på norske ressurser»
Erstatte grunnavgiften på emballasje med en insentivavgift basert på materialbruk som graderes etter ikke-fornybart innhold og at det forhandles fram en bransjeavtale om dette,
0,5 p
For uklart til å gi full pott, men det tolkes som et steg på veien til å fjerne Grunnavgift for engangsemballasje.
Under «Behandling og forebygging av rus»
Senterpartiet vil føre en ansvarlig alkoholpolitikk og opprettholde Vinmonopolordningen. Mindre forbruk av alkohol og tobakk vil bidra til at flere lever et lengre og sunnere liv. Redusert forbruk vil igjen redusere store statlige utgifter knyttet til sykdom. Kommunene må styrke sin stilling som alkoholpolitisk myndighet. Det skal være strenge reaksjoner ved alvorlige brudd på alkoholloven. Vi vil øke oppslutningen om alkoholfrie soner og sikre økt informasjon om skadevirkningene av alkohol- og tobakksbruk under svangerskapet.
Opprettholde Vinmonopolets viktige samfunnsrolle og sørge for at det er tilstrekkelig antall utsalgssteder for at denne funksjonen ivaretas.
0 p
Innføre krav til innholdsmerking av alkoholholdige drikkevarer.
-0,5 p
En mulig fordel for lokalprodusert og rene produkter, men en utfordring iht. EU og vin-lobbyen. Kan fort bli fordyrende og senke utvalget av importerte drikkevarer.
Under «Jordbruk»
Utvide ordningen for alkoholsalg fra gårdsbutikker og gårdsbryggeri
0,5 p
Begrenset til gårder, som vil si egendyrking (eller brudd på EØS reglene).
Under «Næring og industri: Verdiskaping i hele Norge»
Gi håndverksbedrifter som produserer alkoholholdig drikke muligheter til å merke produkt med anerkjente utmerkelser.
-1 p
Innholdsløst, da slike «utmerkelser» til en viss grad kan kjøpes og en må være temmelig dårlig i det en holder på med for å ikke oppnå en. Du kan knapt besøke et eneste bryggeri som ikke har slike utmerkelser hengende på veggen. Det er heller ikke gjort noen kobling på produkt. mener de at det skal være lov å merke en generisk pilsner med at de har vunnet premie for en faglagret stout?
Dette viser dermed en manglende forståelse for bransjen.
Under «Internasjonal handel»
Sikre at vår utforming av distrikts- og regionalpolitikk, skatte- og avgiftspolitikk, helsepolitikk og alkoholpolitikk, sysselsettingspolitikk, energipolitikk, likestillingspolitikk, landbruks- og fiskeripolitikk, samt vår eiendomspolitikk, ikke skal kunne utfordres av internasjonale handelsregler
0 p
Her skyver de i realiteten norske alkoholprodusenter fremfor seg i «Nei til EU» kampen og kan fort gjøre eksport vanskeligere om de får gjennomslag.
Senterpartiet Totalt -0,5p poeng
Arbeiderpartiet

«Alkohol» nevnt 3 ganger
«Grunnavgift Engangsemballasje» nevnt 0 ganger (Emballasje: 0)
«Bryggeri» nevnt 0 ganger
«Skjenk(e)» nevnt 0 ganger
«Rusmiddel» nevnt 5 ganger
Under «Folkehelse: fellesskapets ansvar»
1715 føre en restriktiv alkoholpolitikk og opprettholde Vinmonopolets samfunnsrolle
0 p
Under «By og land, hand i hand « / «For folk i byene vil Arbeiderpartiet»
3436 endre alkohollovgivningen slik at kommuner kan definere avgrensede friarealer og parker
3437 hvor det er tillatt å drikke alkohol
1 p
Under tvil, og fordi de ikke klarer å innføre andre regler i by-kommuner enn i andre kommuner.
AP totalt: 1 poeng
Miljøpartiet De Grønne

«Alkohol» nevnt 5 ganger
«Grunnavgift Engangsemballasje» nevnt 0 ganger (Emballasje: 2)
«Bryggeri» nevnt 0 ganger
«Skjenk(e)» nevnt 0 ganger
«Rusmiddel» nevnt 4 ganger
Under «Ruspolitikk»
Videreføre en restriktiv politikk for omsetning av alkohol gjennom å beholde Vinmonopolet og fjerne innreisekvotene.
0 p
Innreisekvoter (tax free) er ikke en del av vurderingen
Gi kommunene hjemmel til å unnta enkelte parker eller andre egnede offentlige områder for forbudet mot offentlig alkoholkonsum.
0,5 p
Tanken er god, men vi trenger virkelig ikke flere lokale særregler for alkhol. Har de planer om å merke de «lovlige» parkene eller bare bøtlegge alle reisende som ikke har sjekket kommunens hjemmesider og våget seg til en pils sammen med rekebaguetten?
MDG totalt: 0,5 poeng
Sosialistisk Venstreparti

«Alkohol» nevnt 3 ganger
«Grunnavgift Engangsemballasje» nevnt 0 ganger (Emballasje: 0)
«Bryggeri» nevnt 0 ganger
«Skjenk(e)» nevnt 0 ganger
«Rusmiddel» nevnt 2 ganger
Under «Ruspolitikk»
sikre at medikamenter mot alkoholavhengighet kan tilbys på blå resept
0 p
føre en ansvarlig alkoholpolitikk med mål om å redusere alkoholforbruket
0 p
SV totalt: 0 poeng
Rødt

«Alkohol» nevnt 3 ganger
«Grunnavgift Engangsemballasje» nevnt 0 ganger (Emballasje: 7)
«Bryggeri» nevnt 0 ganger
«Skjenk(e)» nevnt 0 ganger
«Rusmiddel» nevnt 0 ganger
Under «Bekjemp sosial dumping og arbeidslivskriminalitet»
At kommunene får bruke alkoholloven for å sikre arbeidsvilkår i serveringsbransjen, for eksempel gjennom å frata skjenkesteder som bryter lover og regler, skjenkebevillingen.
0 p
Under «Folkehelse, tannhelse og forebygging»
Opprettholde salgsmonopol for brennevin, vin og sterkøl. Det skal ikke forekomme alkoholsalg på bensinstasjoner eller kiosker, eller hos forretninger eller tjenesteytere som har annet enn servering/salg som hovedtjeneste (eksempelvis frisører, bokhandler og møbelbutikker).
0 p
Under «Plast og emballasje»
Sette høyere mål for reduksjon av plastemballasje og prioritere bruken av andre materialer og ombruksløsninger, f.eks. ved å legge til rette for mer bruk av resirkulert aluminium i innpakking og gjenvaskbar metallemballasje.
0 p
Øke andelen av resirkulert materiale og utvide produsentansvarsordningen for plastemballasje ved å erstatte dagens flate avgift på flasker og bokser med krav om en gradert miljøavgift som premierer resirkulerte materialer
0,5 p
Innføre pant på flere typer emballasje, øke pantesatsen på drikkevareemballasje og videre jobbe for et felles nordisk pantesystem.
0 p
Rødt totalt: 0,5 poeng
Som dere skjønner er vurderingene helt og totalt basert på partienes programmer. Det er tre grunner til dette:
– Saken skal være så viktig at de faktisk har puttet den i programmet
– Jeg vil unngå runde svar fra spinndoktorer i partiene, som kan finne på å svare en ting til oss og noe annet om Bibelportalen spør.
– Erfaring har vist oss i Ølportalen at de færreste partiene tar seg tid til å besvare henvendelser på dette området.
Dette ble lagt nederst i saken for at vi skal være sikre på at eventuelle klager fra partier eller parti-kaniner først kommer etter at hele saken er lest og ikke etter en kjapp sjekk av poengene for eget parti.
Les flere meninger her: Sterkøl som valgflesk?







Skriv en kommentar
Skjul kommentarer