Øl på nye veier og humlen mister taket
Yulia Gapeenko/Vecteezy
På åkrene i Hallertau i Sør-Tyskland har bønder dyrket humle i generasjoner. Rankene som klatrer opp mot sommersolen har vært selve ryggraden i verdens ølproduksjon. Men i 2024 ble bildet annerledes: flere titalls gårder stengte portene, og gjennomsnittsgården ble enda større. En hel næring er i ferd med å konsentreres til færre hender.
Ifølge årets BarthHaas-rapport falt det globale arealet for humledyrking med nær åtte prosent. I USA, en gang selve drivhuset for humlerevolusjonen, var nedgangen dramatisk med hele 18 prosent på et år. Tyskland holder stand som verdens største produsent, men opplever også en nedgang, mens Tsjekkia seiler roligere videre på tredjeplass. Totalt gikk humleavlingene ned, men i sterk kontrast ble innholdet av bitterstoffet alpha-syre i humleplantasjene litt høyere enn året før.
Bak tallene skjuler det seg en større historie; vi drikker annerledes. NoLo, de alkoholfrie og lavalkoholholdige variantene, skyter fart. Og de trenger rett og slett mindre humle. Selv i håndverksbryggeriene, som for få år siden pøste på med humle for å lage eksplosive IPAer, ser vi en dreining mot mer klassiske stiler og mer edruelig humlebruk. Bryggeriene blir mer effektive og produktene de bruker er mer konsentrerte, samt at forbrukerne er mer forsiktige med både pengebruk og alkohol.
Ølproduksjon
Her er utviklingen mindre dramatisk, men likevel interessant. Ifølge New School Beer sank verdens samlede ølproduksjon bare med en drøy tredjedels prosent i 2024. Kina, som fortsatt brygger mest øl i verden, tappet fem prosent mindre. I USA falt produksjonen enda litt mer og så for første gang siden 2005, ble det lagt ned flere bryggerier, enn det ble startet opp.
Mens Russland overrasket der landet økte bryggingen kraftig og gikk forbi Tyskland som verdens femte største ølprodusent.
Europa viser to klare skiller; nedgang i EU, men vekst i Storbritannia og ikke minst Russland. Afrika peker seg ut som kontinentet med mest optimisme. Nigeria, Sør-Afrika og Angola har fått fart på bryggingen, og flere land ser ut til å ta sin plass på det globale ølkartet. Asia derimot, mye på grunn av Kina sin reduksjon, faller tilbake siden året før.
Ny hverdag
Samlet sett tegner rapportene et bilde av en industri i omstilling. Humle, som har vært drivkraften bak håndverksølbølgen og moderne smakstrender, møter nå en mer nøktern hverdag. Humlemarkedet presses av lavere etterspørsel og høyere kostnader.
Øl produseres fortsatt i enorme mengder, men veksten finnes ikke nødvendigvis der man forventet den. I stedet ser vi en verden der gamle vaner gradvis viker for nye, enten det er forbrukeren som bestiller en alkoholfri pils på baren, eller bonden i Hallertau som lar rankene stå igjen i åkeren fordi regnestykket ikke lenger går opp.
Gamle strategier må revurderes i møte med nye markeder. Innovasjon, effektivitet og evnen til å lese nye trender blir avgjørende for å lykkes i årene som kommer.
Øl er fortsatt en global kulturvare. Men tallene fra 2024 minner oss om at selv de mest tradisjonsrike drikkene må tilpasse seg – og at morgendagens ølverden kan se ganske annerledes ut enn den vi kjenner i dag.
Foto: Yulia Gapeenko/Vecteezy
Hops Stock photos by Vecteezy







Skriv en kommentar
Skjul kommentarer