Ø | Meninger

En raddis går storkapitalens ærend

En raddis går storkapitalens ærend

Arild Rønsen er kjent for sin interesse for fotball og musikk, sin kjærlighet til Oslo og delvis for et politisk engasjement ganske langt ute på venstresiden. Utfra dette er det ikke spesielt overraskende at han er mot alkoholreklame, men har han egentlig satt seg inn i hva det dreier seg om?

Arild Rønsen blogget i går (10.07.14) om øl og ølreklame. Kort oppsummert mener han at øl ikke er kultur og at alkoholreklame er noe svineri. Arild skal få skryt for å ikke gå i «det er vi som driver med kultur og ikke dere»-fellen. Han slår faktisk fast at hverken fotball eller øl går inn i hans definisjon av kultur , men hvorfor han i det hele tatt kommenterer reklame for øl er for meg en gåte. Det er ingen fare for at han skal bli påtvunget store annonser for Hansa Fatøl og Aass Bayer når han åpner VG, for å sjekke hva de skriver om hans elskede Vålerenga. Rett og slett fordi dette ikke dreier seg om reklame, men muligheten til å informere nøkternt om hva en produserer, importerer, distribuerer eller selger over disk. Det dreier seg om at norske bryggerier, små og store, skal få lov til å fortelle hvilket øl de produserer, hva ølet inneholder og hvor en kan få kjøpt det, på sine hjemmesider eller facebooksider.

Siden Arild har trukket inn fotballen er det nærliggende å bruke den for å illustrere hvordan de norske bryggeriene har det i dag. Tenk deg at fotballen ble utsatt for følgende regler. Det ble forbudt å ha spillerprofiler på hjemmesidene (vareinformasjon). Det samme ville selvsagt gjelde for bilder av spillerne. Det ble forbudt å bruke klubbenes hjemmesider til å fortelle når kamper skulle spilles (salgsstedsinformasjon). Det ble forbudt å linke til redaksjonelle omtaler av kommende eller spilte kamper, eller for den del intervju med spillerne (ekstern linking). Og ikke minst ville billettlukene være det eneste stedet en kunne sette opp plakater for kommende kamper (utvalgsinformasjon på utesteder). Samtidig kunne klubbene i våre naboland fritt fortelle om sine spillere og kommende kamper på hjemmesider, via sosiale medier, via TV og for mange av dem via sponsing av idretts- og kulturarrangementer, før de spilte noen av sine kamper på lokale baner i Norge. Dette er hverdagen for norsk bryggeribransje i dag. En hverdag som er fullt mulig å endre uten å tillate reklame. Det skal faktisk så små endringer til at det ikke er nødvendig å endre loven. En endring i regelverkets definisjon av hva som er reklame ville vært tilstrekkelig.

Ved å først døpe nøktern informasjon, som leseren må oppsøke, om til reklame, og så være totalt mot alle endringer mener jeg Arild Rønsen både fordummer diskusjonen og går storkapitalens ærend. Med dagens regelverk og et stadig mer internasjonalt samfunn blir vi i lille Norge mer og mer påvirket utenfra. De store internasjonale bryggeriene bruker milliarder på den reklamen han er mot. Reklame som når oss gjennom de nevnte kanaler. Samtidig er små og stor bryggerier her hjemme bundet på hender og føtter og har ikke engang lov å fotelle at produktene deres eksisterer. Er det ikke nok for Rønsen at Oslo er uten bryggeri av noen størrelse, vil han ha den samme utviklingen i resten av landet? Må det bli Pripps Blå, Budweiser eller Paulaner i alle kraner på Bohemen før han våkner?

 

Vis 12 kommentarer

  1. Og alt dette høyrevridde hatet får du altså ut fra det Arild Rønsen sier. Virkelig…

    Du framstår som en ytterste blåblå alà Tybring Gjedde og Sandberg! Er det ingen ende på oppgulpet ditt Sammy?

    1. Hat? Hvor finner du det? Er det forskjell på reklame du får slengt i tryne hver gang man åpner en avis eller slår på tv, eller nøktern produktinformasjon som man selv aktivt må finne frem til på nettet? Det virker ikke som Arild Rønsen skjønner forskjellen her… Staten har per dags dato et klamt grep om alkoholinformasjon i dette landet, lignende man finner i diktaturer, muslimske- og lukkede land. Verden har forandret seg enormt siden den snart 40 år gamle norske alkoholloven såg dagens lys.

    2. ROM har svart godt, men jeg må nesten spørre hva som er høyrevridd her?
      Spesielt ettersom det er bred enighet på Stortinget om at det er på tide med endringer i lovverket.

      La meg sitere APs program for inneværende periode:
      «Vi er for at Vinmonopolet skal holde åpent også nyttårsaften, julaften, påskeaften, pinseaften og valgdagen, og ønsker å se på muligheten for å åpne for nøktern produktinformasjon fra produsenter til forbrukere på plattformer forbukerne aktivt må oppsøke.»

    3. Skal ein Blogge om ØL og Reklame, så bør en jo sette seg inn i kva ein skrive om, noko Arild Rønsen tydlegvis ikkje har gjort !

      Ser faktisk ikkje noko problem med at ein Brennevins produsent får lov å omtale kva dei produsere heler eg, så leneg det blir ei eit fora, der ein sjølv om oppsøke, for å finne informasjonen.

      Produkt inforasjon og Reklame er 2 heilt forskjellege ting, som Arild Rønsen bør sette seg litt inn i !

  2. At Sammy er redaktør for ølportalen er en skam. Jeg er dritlei denne brautende Bergenseren.

    1. Bare synd Sammy ikke er bergenser…

    2. Hmmmm det var nytt for meg, at brorderen er Bergensar !

  3. Jeg vil gjerne spørre dere som kritiserer, om hva dere kritiserer. Kritikk er ok, men å kritisere person uten å i det hele tatt si hva dere mener er feil med saken er en linje vi ikke ønsker å ha her på portalen.

    Vi ønsker en saklig diskusjon, der saken er viktig – ikke personsjikane.

    Så , Aksel og Tim – hva mener dere om saken?

  4. «Så , Aksel og Tim – hva mener dere om saken?»

    Trur ikkje ein skal forventa så masse her..
    Hald fram med det gode arbeidet!

    1. Det har jeg egentlig ikke trudd at jeg skulle få heller, men det var verdt forsøket.

      Og takk! 🙂

  5. Helt enig i Sammy Myklebusts observasjon om at Rønsens bidrag til debatten er fordummende.

    Det er også en lite imponerende påstand at det skulle være umulig å tillate å kunne tilby katalogisk og teknisk informasjon for den oppsøkende forbruker av et alkoholinnholdig produkt, uten samtidig å åpne slusene for reklamebombardement fra verdens alkogiganter. Jeg tror de fleste ville være enig at det sistnevnte er et forbud som er sunt for samfunnet, men jeg har til gode å høre et bra argument for forbudet av det førstnevnte.

    Så lenge smalsynte innspill av typen til Rønsen er fremtredende i en debatt vil ikke folk flest være klar over hva det er snak om.

Legg igjen en kommentar til Gahr Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke vises