Ø | Meninger
Sølve Fristad, daglig leder på BIRK bryggeriutsalg
Sterkøl som valgflesk?
Regjeringen har varslet at de vil utrede muligheten for å tillate salg av sterkere alkohol direkte fra produsenter. Politikere på valgkampturnè lar seg sjarmere av småbedriftene og 'lover' endringer.
I pressemeldingen som ble sendt ut tidligere denne uken, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre at målet er å gi småprodusenter mulighet til å selge sterkøl, vermut, vin og brennevin direkte fra produksjonsstedet, uten å svekke Vinmonopolets rolle.
I dag kan gårder selge egenprodusert sider, mjød og fruktvin fordi disse ikke omfattes av EØS-avtalen. Nå vurderer regjeringen å utvide ordningen, og ser blant annet til Sverige som tillater begrenset direktesalg fra produsenter.
Ett uttrykk som stadig går igjen hos politikerne, er «begrenset til gårder». Hvis utredningen peker mot gårder med egenproduserte råvarer, noe som i praksis utelukker de fleste håndverksbryggerier, da disse verken produserer egen byggmalt eller holder til på gårder, framstår derfor politikernes løfter til bryggeriutsalgene som tomme ord før valget.
Men stemte dere ikke imot?
Samtidig jobber miljøministeren for å innføre EUs nye emballasjeforordning, en ordning som vil øke kostnader og utslipp, og ramme småprodusenter spesielt hardt. Nøyaktig de samme produsentene regjeringen hevder de vil hjelpe.
Det er de største partiene som er opptatt av å få disse populistiske synspunktene frem i media. Dagens alkoholregler er for rigide mener Solberg, og Støre stemmer i. De vil også gjennomgå og modernisere alkoholreklameforbudet i alkoholloven.
Ironisk nok stemte både Støre og Solberg, med sine partifeller, alle mot forslaget fra stortingsrepresentant Alfred Jens Bjørlo (V) som bad regjeringen gjennomgå alkoholloven og foreslå endringer som sørger for en mer hensiktsmessig håndhevelse av reklameforbudet tilpasset nye medier, så sent som i 2023. Kun FrP, MDG og Venstre stemte for forslaget.
I samme votering hadde Høyre levert inn et representantforslag til Stortinget om å endre lovverket slik at norske ølbryggerier får mulighet til å selge øl med høyere alkoholprosent direkte til forbrukerne.
Arbeiderpartiet var tydlige på at de ikke ville endre reglene og daværende helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol anbefalte Stortinget å ikke gå inn for forslaget.
Høyre, FrP, Venstre og MDG stemte for, mens alle andre på Stortinget stemte imot forslaget.
Ikke rart Støre mener det kan bli vanskelig å gjøre om på regelverket, når absolutt alle i hans regjering, han selv inkludert, er imot når forslaget kommer på bordet.
Kanskje løsningen er å invitere alle stortingsrepresentanter på pizza og øl hos Lindheim, med media tilstede, om det er alt som skal til for å endre oppfatningen av hvor stor forskjellsbehandlingen av småprodusenter er og hvor idiotisk det er at Ølkompaniet i Gvarv kan selge sider på 22%, men ikke øl over 4,7%?
Skal verdiskapning bare gjelde bønder?
«Økt tilgang, gir økt forbruk» er et mantra som gjentas angående øl og bryggeriutsalgene.
Det er vanskelig å forstå hvordan sterkøl fra våre 250 håndverksbryggerier anses som mer tilgjengelig og derfor øker forbruket, i motsetning til alle gårdsutsalg med sider, mjød og fruktvin (og da også øl) opp til 22%.
Ennå mer uforståelig er det at håndverksøl skal være mer tilgjengelig og bidra til mer forbruk, enn øl og sider som selges i nærmere 4000 dagligvarebutikker, eller det brede utvalget av alkoholholdige drikkevarer i de 350 Vinmonopolutsalgene.
Sterkøl utgjør ca 3% av det totale omsatte ølvolumet i Norge, samt står for under 4% av polets totale salg, der 46 av de 100 mest solgte ølene er utenlandske. Avholds- og helseorganisasjonene sine bombastiske påstander om at man like gjerne kan legge ned polet, om det blir utslag for øl over 4,7% på produksjonsstedet, faller på egen urimelighet.
I regjeringens utredning behandles øl på 5,5% og brennevin på 40% tilsynelatende likt. Dette gjør det enkelt å trekke konklusjonen at regelverket ikke bør endres. Men kanskje man skulle se på en mulighet for at bryggeriutsalg kan selge øl opp til feks 8% eller ha en kvote for kjøp av sterkøl? Åpningstidene er sterkt begrenset uansett.
Politikerne påstår på sine valgkampturneer at endring i den nåværende ordningen er god næringspolitikk som vil styrke reiseliv og lokale arbeidsplasser.
Spørsmålet er om de fortsatt mener det etter 8. september.






Skriv en kommentar
Skjul kommentarer